Dinsdag 14/07/2020
Jan Callebaut.Beeld Karoly Effenberger

Callebaut

'Disruption week' doet het onderwijs onder ogen zien dat de wereld verandert

 Guillaume Van der Stighelen en Jan Callebaut brengen elke vrijdag hun mediacolumn. Vandaag: Jan Callebaut.

Bijzonder interessant wat men in Limburg bij PXL betracht door een disruption week te organiseren. Het 'uitbreek'-project dwingt volgende week de hele school om in een kritische periode van het lesjaar de routines te laten voor wat ze zijn. De campus wordt simpelweg een week gesloten. Iedereen moet improviserend op zoek naar andere contactmethoden om de cursussen voort te zetten. Leerlingen en professoren zijn op elkaar aangewezen om oplossingen te verzinnen. Op de actiewebsite zie je naast enthousiasme en frustraties ook spontane aanbiedingen van alternatieve auditoria in bedrijven en openbare diensten verschijnen. Deze bedrijven en diensten zien vooral een opportuniteit om jonge mensen op een onverwachte manier te familiariseren met hun aanbod of simpelweg met hun bestaan.

Het is toch wel een uniek sociaal experiment, dat een volledige onderwijsstructuur onder ogen doet zien dat de wereld verandert en dat traditionele patronen precies dat zijn wat ze zijn: vastgeroeste gewoontes die in feite contextueel leren in de weg staan.

Het project dwingt de studenten te vechten voor het privilege van persoonlijk contact met de prof. Het dwingt professoren tot het besef dat de toegevoegde waarde van het lesuur zelf voldoende groot moet zijn opdat de student er zo veel energie voor zou willen opbrengen.

In elke vorm van onderwijs is de rol van de leraar al lang niet meer beperkt tot toegangsverschaffer tot de leerstof. Basiscursussen zijn toegankelijk voor iedereen die kan lezen en wat moeite wil doen.

De eerste toegevoegde waarde van hoger onderwijs ligt dan ook in de extra waarde die de leraar creëert door zijn manier van doceren en de wijze waarop hij of zij inzicht laagdrempelig creëert. Het tweede toegevoegde waardeniveau ligt in de mogelijkheid om de professor vragen te stellen. Een enorme troef die in de gewone routines echter door veel te weinig studenten wordt aangewend. Dit project laat toe om de kosten en baten van het traditionele onderwijs proces in vraag te stellen.

Er is natuurlijk ook nog een derde toegevoegde waardeniveau: het privilege om te worden getoetst, om dus een examen te mogen afleggen en zo gekwalificeerd te worden als kennisdrager.

Eigenlijk zouden deze vier verschillende aspecten van het hoger onderwijs apart moeten worden gevaloriseerd: gratis toegang tot de basisinhoud via online beschikbaarheid van cursussen, want basiskennis behoort tot de gemeenschap. Dan is er een eerste kostprijs voor het recht om toelichting te krijgen van een gekwalificeerde professional door de georganiseerde lessen bij te wonen, weze het fysiek of virtueel. Een tweede kostprijs laat toe om eigen vragen te stellen en zo de professor te verleiden tot verdere kennisoverdracht.

Tot slot is er een kostprijs om te worden getoetst in het betreffende kennisdomein en zo zelf een 'master' te worden in het bestudeerde vakgebied.

Misschien helpt dit PXL-experiment tot het verwerven van een helderder inzicht in het proces van leren in deze digitale 21ste eeuw. In ieder geval is het de moeite waard.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234