Woensdag 26/06/2019

Opinie Sven De Coninck

Deze verkiezingen zijn (ook) gewonnen met de juiste socialemediastrategie

Sven De Coninck Beeld RV

Sven De Coninck werkt als digitaal strateeg en socialemedia-expert voor diverse merken en mediabedrijven. Verder helpt hij als directeur van REC., jong digitaal talent. 

De stemmen zijn nog niet helemaal geteld, maar toch is het al erg duidelijk: het Vlaams Belang van Tom Van Grieken wint op een heel overtuigende manier deze verkiezingen. Daarnaast komt die andere niet-centrumpartij, de PVDA, ook in onze parlementen. Iedereen heeft natuurlijk een persoonlijke mening over die resultaten en ze maakt deel uit van een algemene tendens in Europa, maar je kan wel het volgende constateren: de beste socialemediastrategen hebben (ook) deze verkiezingen gewonnen. Het meest overtuigende voorbeeld zie je bij het Vlaams Belang.

Om te beginnen heeft de partij van Tom Van Grieken daar heel stevig op ingezet. Het Vlaams Belang spendeerde deze campagne bijvoorbeeld een stevige 600.000 euro aan advertenties op sociale media. Dat is ruim het dubbele van zijn naaste achtervolgers op dat vlak, de sp.a en de N-VA. De partij van Van Grieken zit ook aan een ruime 400.000 volgers op Facebook en lokte de laatste maand ook van alle partijen de meeste reacties uit op zijn socialemediakanalen. Maar het is niet omdat je veel geld uitgeeft of veel volgers hebt, dat je ook veel impact hebt op het uiteindelijke verkiezingsresultaat.

Het grote verschil is namelijk gemaakt met een scherpe en efficiënte strategie. Die zit enerzijds in de keuze van de doelgroep en anderzijds in de hoeveelheid verschillende boodschappen. Tom Van Grieken heeft een nieuwe duidelijke doelgroep voor ogen: in de Europese trends had hij gelezen dat het grootste potentieel voor zijn partij namelijk niet (meer) in onze grote steden ligt. De ‘nieuwe’ Vlaams Belang-kiezer woont in het Vlaamse hinterland, waar de resultaten van de globalisering nog maar licht voelbaar zijn.

Precisiebombardement

Die doelgroep werd vervolgens door dat communicatieteam getarget met een precisiebombardement van videoboodschappen op hun maat. Een aanpak die ook bij de verkiezingen van Donald Trump goed heeft gewerkt. In plaats van enkel maar te hameren op de speerpunten uit het programma of te focussen op de koppen van de partij, kon het in hun campagneboodschappen werkelijk over alles gaan. Wielerliefhebbers kregen video’s te zien over de schoonheid van de Ronde van Vlaanderen, dierenliefhebbers kregen schattige katjes en puppy’s voor de ogen, straatgevechten tussen jongeren met en jongeren zonder kleurtje haalden veel ‘boze gezichtjes’ of de N-VA-kiezer kreeg te zien hoe hypocriet hun partijkopstukken wel zouden zijn. Vul die ‘campagne op maat’ dan nog eens aan met het feit dat scherpe of sterke emotionele boodschappen het automatisch beter doen in de algoritmes op sociale media, en je ziet dan ook niet één maar een heleboel partijen stemmen verliezen aan dat Vlaams Belang.

Kritisch? 

De grote vraag die je je hierbij kan stellen, is of wij allemaal al kritisch genoeg zijn voor die vele boodschappen op maat. Vlaams Belang, maar ook veel andere partijen, verspreiden op die sociale media dikwijls niet altijd feitelijk correcte boodschappen én spelen vaker op de emotie dan op de inhoud. Hopelijk zorgt de impact op deze verkiezingen er alvast voor dat de volledige publieke opinie zich eindelijk bewust is van de slagkracht van die sociale media. Onder de radar kunnen ze namelijk een heel belangrijke impact hebben op het maatschappelijk debat, uw koopgedrag of zelfs de verkiezingsresultaten.

Lees ook: ‘Campagne voeren op social media loont: Vlaams Belang Facebook-kampioen’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden