Maandag 13/07/2020

OpinieWouter Hessels

Deze radicale les- en examenmodus moeten we grondig evalueren

Beeld Photo News

Wouter Hessels is docent filmgeschiedenis aan het RITCS, Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound in Brussel.

Vijfentwintig jaar geef ik les in het hoger onderwijs. Ik doe dat nog steeds met veel plezier en enthousiasme. Hoorcolleges voor grote groepen, werkcolleges in kleinere groepen, individuele begeleiding. Door de coronacrisis heb ik mijn doceren en evalueren snel en radicaal moeten omgooien.

Al enkele jaren hebben we een digitaal leerplatform. Ik gebruik dat voornamelijk om gerichte en wederkerige communicatie met studenten te voeren en om opdrachten, teksten en filmfragmenten beschikbaar te stellen. Maar in april en mei 2020 moest ik als analoge mens en dito docent volledig digitaal gaan. 

In eerste instantie had ik veel weerstand te overwinnen. Ik hou van onderwijs als reëel en niet als virtueel gebeuren. Dankzij de persoonlijke begeleiding van een collega die zowel technologisch als pedagogisch zeer onderlegd is, heb ik de omslag kunnen maken. Ik ben ondertussen al enigszins bedreven geworden in het geven van onlinelessen met vragen en opmerkingen via micro, camera en chat. 

Hoewel reëel contact en echte interactie met studenten niet vervangbaar zijn door uitsluitend digitaal onderwijs, biedt het online onderwijs wel aanvullende mogelijkheden op het fysieke onderwijs. Toen ik na de paasvakantie en na wat testlessen mijn eerste, directe onlinelessen heb gegeven, vond ik er zelfs plezier in en met enige trots belde ik mijn 75-jarige vader die als onderwijzer in de jaren 90 van de vorige eeuw al een voortrekkker was van de ‘pedagogische’ computer in de klas. “Ik heb voor het eerst online lesgegeven, het is gelukt”, juichte ik.

Extra stress

De onlinelessen en vragenrondes werden goed en aandachtig gevolgd door vele studenten. Het leek dat de studenten en ik de digitale kaap hadden genomen, maar de grote uitdaging moest nog komen: de examens. Online examens voorbereiden en organiseren heeft bloed, zweet en tranen’ gekost. Je mag nog zoveel online willen oplossen en organiseren, maar mensen hebben nood aan echt contact. Ik heb dat zelf sterk gemist tijdens de quarantainetijd. Vele studenten snakken ernaar elkaar terug te zien en weer les te krijgen op de campus. Dat is nog altijd niet mogelijk. De quarantainetijd was en is voor velen een mentale en emotionele klap en last.

Toen studenten vernamen dat ook de examens online zouden plaatsvinden, brak er enige paniek uit. Begrijpelijk. Examens zorgen al voor stress, online-examens met alle technologische procedures en fraudebeveiliging zorgen voor extra stress.

Onze grootste uitdaging voor de online-examens was niet alleen om die extra onrust te verlagen maar ook om ervoor te zorgen dat alle studenten digitaal aan boord zijn en blijven. Louter digitaal onderwijs en digitaal examineren brengt ongelijkheid nog sterker aan het licht. Niet elke student beschikt over een eigen of rustige kamer, heeft een eigen laptop of een betrouwbare internetverbinding. 

Er is angst door een moeilijke gezinssituatie, verhoogde eenzaamheid of isolement, zeker in quarantainetijden. Met collega’s hebben we geprobeerd om alle studenten te bereiken, hen gerust te stellen, studenten eventueel een studeer- of examenplek op school aan te bieden, een laptop ter beschikking te stellen,… en we staan nog steeds telefonisch paraat om inhoudelijke vragen te beantwoorden en technische problemen te helpen oplossen.

Ik heb in mijn carrière nog nooit zoveel telefoontjes gepleegd en mails verstuurd om alle studenten bij de digitale les te hebben en te houden. Het online onderwijs leert me hoe belangrijk onderwijs in reële ontmoeting is, niet elke mens heeft sowieso dezelfde digitale mogelijkheden. Ook in onze samenleving vallen mensen uit de digitale boot omdat ze geen computer of internet hebben of digitaal onvoldoende geletterd zijn. Politici zijn zich daar onvoldoende van bewust. 

De immer glunderende onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) heeft zijn best gedaan met de verdeling van computers in de lagere en middelbare scholen, maar het volstaat niet. Na de radicale digitale modus in quarantainetijd moeten we de tijd nemen om grondig te evalueren wat de vloek en de zegen zijn van een digitaal les- en examengebeuren. Ondertussen hoop ik dat mijn dappere studenten hun examens zo vlot en gunstig mogelijk afleggen. Ze kunnen rekenen op mijn milde maar eerlijke evaluatie.

Wouter Hessels.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234