Maandag 06/07/2020

Opinie

Deze campagne van Sensoa is een bevestiging van primitief seksisme

Beeld Sensoa

Ann Brusseel is Vlaams Parlementslid voor Open Vld.

Sensoa pakt deze week uit met een nieuwe campagne om seksueel overdraagbare aandoeningen te bestrijden. Dat gebeurt onder de noemer 'Share love, geen soa', met bijkomende slogans 'je hoeft geen slet/player te zijn om een soa te krijgen'. Hiermee wil Sensoa allicht wat provoceren, strikt genomen niet nodig om de boodschap te geven dat wisselende seksuele contacten je kunnen opzadelen met een seksueel overdraagbare aandoening.

Voor mij is de woordkeuze misplaatst. Terwijl aan mannen met wisselende seksuele contacten de eerder vriendelijke titel 'player' gegeven wordt, krijgen de vrouwen het bijzonder negatieve etiket 'slet' opgeplakt. Voor een 'slet', synoniem voor hoer of snol, heb je geen respect, maar de mannelijke equivalent is best een coole kerel. Voor een campagne gefinancierd met overheidsmiddelen is deze beeldvorming onaanvaardbaar.

Ook al is het precies de bedoeling van Sensoa om seksualiteit en soa's uit de taboesfeer te halen, toch is het resultaat een bestendiging van een taboe en - erger nog - het bevestigen van primitief seksisme. Ik ben de dubbele moraal van de 'slet & player-boodschap' spuugzat.

Gelukkig ben ik niet de enige: een nieuwe golf van verzet tegen seksisme groeit met de dag. Deze week bracht een reeks vrouwen een boek uit over dit thema met als titel #wijoverdrijvenniet, met inzichten en getuigenissen over dagelijks seksisme, hoe het ons leven beïnvloedt en gelijke kansen van vrouwen ondermijnt. Op de radio gaf journaliste Cathérine Ongenae deze boodschap mee: "We moeten onze dochters niet leren dat ze geen al te korte rokken mogen dragen, we moeten onze zonen leren dat ze respect moet hebben voor meisjes." Met andere woorden, te pas en te onpas vrouwen als sletten in beeld brengen, helpt ons niet vooruit.

Sensoa was zich blijkbaar op voorhand bewust van het risico op 'foute perceptie', aangezien het campagneopzet vooraf werd afgetoetst bij de doelgroep van 18- tot 35-jarigen. Er werd immers een bevraging van de slogans en het campagneconcept uitgevoerd bij 175 respondenten. Volgens het Belga-bericht bleken de termen geen bezwaren op te roepen. Wel excuseer, maar sinds wanneer doen we een bevraging van de bevolking over seksistisch woordgebruik? Beeldt u zich even in dat men dezelfde werkwijze zou hanteren voor een campagne tegen racisme. Het zal snel blijken dat de campagne op zich overbodig is, want bij een recente bevraging bleek 61 procent van de Belgen te vinden dat er te veel migranten zijn. Wat doen we dan? Geen campagne, of eentje waarin we zeggen dat 'de zwartjes best oké zijn'?

Het doel van de campagne van Sensoa is wel duidelijk en - laat daar geen twijfel over bestaan - ik vind het absoluut noodzakelijk om te waarschuwen voor soa's. De boodschap is gewoon fout gebracht. Ik maak mij nog meer zorgen over het feit dat bevraagde jongeren de term slet in deze boodschap best oké vonden, dan over het filmpje zelf. Dat belet niet dat ik de sponsor ervan, de Vlaamse minister van Welzijn Jo Vandeurzen, erover zal ondervragen in het parlement.

Ik kijk ook uit naar het standpunt hierover van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en van het Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en Vrouwen. Want talloze vormen van seksisme, van het redelijk subtiele, onbewuste tot het platte, doelbewuste zijn alomtegenwoordig in de reclamewereld. Een van de gevolgen daarvan is dat seksisme nog steeds in grote mate maatschappelijk aanvaard is. Wat te doen, misschien uit dezelfde subsidiepot een campagne betalen?

Ann Brusseel.Beeld Bas Bogaerts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234