Donderdag 23/09/2021

OpinieLezersbrieven

‘De ziekenhuisbedden liggen niet vol, maar de mensen aan het bed ontbreken’

null Beeld ANP
Beeld ANP

Coronaboetes

Al dit hele jaar erger ik mij aan de buitensporig hoge coronaboetes (waarvan ik er, voor de duidelijkheid, zelf nog geen heb opgelopen): omdat zij geen rekening houden met de ernst van de overtreding en evenmin met de draagkracht van de overtreder. De facto straffen ze dus heel ongelijk voor hetzelfde misdrijf. Een student die na een hele dag laptoplessen ’s avonds z’n lief opzoekt en – jonge hormonen – te laat terugkeert: 250 euro boete voor fietsen in een lege straat. Dat heeft niet alleen niets te maken met virusbescherming, maar is ook buiten alle verhouding voor iemand zonder inkomen. Wereldvreemdheid van beleidsmakers die niet beseffen dat de meeste mensen geen ministeriële wedde genieten?

Haast elke week zie ik chauffeurs met hun smartphone achter het stuur. Ook truckchauffeurs, op een druk kruispunt en met fietsende scholieren naast hun wielen. Boete (àls er al betrapt wordt): 116 euro. Voor gedrag dat altijd en meteen levensgevaar oplevert voor anderen, iets wat voor pakweg samenscholers alleen dàn het geval is als een van hen ook effectief zelf besmet is.

Dit is geen pleidooi tegen zinvolle coronaregels en voor bestraffing van overtreders. Wel tegen een onredelijk beleid dat het draagvlak ondermijnt en dat soms meer onheil aanricht dat wat men wil bestrijden.

Luc Meeusen, Brecht

Witte woede

Ik ben het volledig eens met de lezersbrief van F. Wildemeersch (DM 19/4). Het eerste wat we uit deze crisis leren, is dat de jarenlange besparingen op de zorgsector, besparingen op bedden en vooral op personeel deze crisis tot de crisis hebben gemaakt zoals ze nu is. De witte woede bestaat al meer dan twintig jaar en toch gingen de besparingen onverminderd voort. Virussen werden in de eerste tien jaar van deze eeuw al voorspeld, door virologen én natuurkenners... toch werd dit niet als een waarschuwing gezien door het beleid, van welke strekking ook, hoe kortzichtig!

2.000 IC-bedden voor een bevolking van 11 miljoen. Dit is een peulschil ! Een doorsnee Belg betaalt jaarlijks via zijn sociale bijdrage circa 2.000 euro. Iedere Belg heeft dus recht op een degelijke verzorging wanneer nodig. Een keuze tussen de ene of de andere patiënt is onrechtvaardig... Wie moet zulke beslissingen nemen? Onmenselijk!

Ik vraag me daarom al een hele tijd af of er lering getrokken is uit deze crisis, en er überhaupt al opnieuw geïnvesteerd is en nog meer zal worden geïnvesteerd na deze dertien maanden van toch wel onduidelijke maatregelen met weinig échte effectiviteit. Alles toegooien, diezelfde burger ophokken, van zijn burgervrijheden beroven, zonder al te veel empathie voor de financiële en vooral de psychische nevenschade voor alle lagen van de bevolking is te gemakkelijk. Daarom: investeren in bedden en vooral in personeel, want vooral daar wringt het schoentje.

Mensen die in ziekenhuizen werken, zeggen me dat de bedden niet vol liggen, maar dat de mensen aan het bed ontbreken. Iedereen heeft recht op de nodige zorg!

Breng eindelijk eens goed nieuws en meld de bevolking dat er snel weer geïnvesteerd zal worden in een voldoende en betrouwbare zorg, met capabele mensen die terecht onze dank en bewondering verdienen.

Diane Janssens, Hoboken

Onderwijs in crisistijd

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men om verkeerde redenen pleit voor het volledig openen van de scholen. Ik spreek mij geenszins uit over de virologische aspecten, maar de pedagogische en psychologische argumenten lijken mij verdacht. Men spreekt over het welbevinden van de leerlingen en de nood aan structuur en ondersteuning, maar op de achtergrond hoor ik voortdurend “leerrendement” en “leerachterstand”. De huidige onderwijsideologen vinden het blijkbaar nog steeds (of moeten we zeggen: opnieuw!) prioritair om een manier van leren te propageren die gericht is op wat ik zou noemen ‘kennisopslag’. De realiteit is dat kennis momenteel via ontelbare kanalen te vinden is en onderwijs daar eigenlijk de vruchten van zou moeten plukken: op diverse manieren leren leren is vandaag de dag meer aan de orde dan de aloude eenrichtingsoverdracht! Ik lees dat het afstandsonderwijs zich nu voornamelijk bezighoudt met het opleggen van taken die dan in de week erna aan ondervraging worden onderworpen. Veeleer had men in onderwijskringen van meet af aan moeten onderzoeken hoe de huidige afwisseling van online en fysiek schoolbezoek of een beperkte aanwezigheid in de aula tot een werkwijze kan leiden die tegelijk ook het welbevinden van leerlingen stimuleert. Deze tijden zijn, wat mij betreft, in dit opzicht een buitenkans om nieuwe methodes van leren en studeren te introduceren (en die zìjn er!). Wat we nu zien is een amechtige poging van een voorbijgestreefde en prestatiegerichte pedagogie om aan de huidige toestand een mouw te passen. Dat zorgt uiteraard voor meer ellende dan profijt.

William Ploegaert, directeur Kade BK Deinze

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234