Zaterdag 14/12/2019
De New Yorkse band Helmet speelt volgende week ten headbang in Sint-Niklaas. Beeld Gonzales Photo/Avalon

Column

De wereld zal nooit een lieve plaats zijn voor Bon Jovi-fans

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Donderdag speelt de New Yorkse band Helmet in De Casino in Sint-Niklaas. Ik was oprecht ­verbaasd en ontroerd toen ik enkele maanden geleden het heuglijke concertnieuws vernam.

In elke provinciestad wordt er weleens geklaagd over het gebrek aan spannende gebeurtenissen. Daar bestaat meestal een ­logische reden voor. Er moet een lokale markt bestaan voor al die hipsteractiviteiten. In mijn stad trekt geen enkel evenement meer volk dan de donderdagse markt. Als men dan toch eens iets cools organiseert, komen de klagers ­zelden buiten.

Stijn Van de Voorde. Beeld Thomas Legrève

De parel van het Waasland is sinds 2011 in het bezit van een echte concertzaal. Sindsdien fiets ik naar concerten van (inter)nationale ­topbands, zoals Helmet. Dat vind ik oprecht heel bijzonder.

In de jaren 90 was Helmet mijn favoriete band in de categorie ‘iets hardere gitaren’. Hun stijl werd omschreven als alternatieve metal. Dat klinkt wat lullig, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Ik vond hen cool omdat ze de typische metalclichés negeerden. Ze hadden geen behoefte aan de gebruikelijke aanstellerij. De bandleden zagen er gewoon uit: geen zichtbare tattoos, geen lederen broeken en geen lang haar. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar een band die zich geen stijl laat opdringen door de scene waarin ze toevallig vertoeven, is verfrissend.

Frontman Page Hamilton zou qua uiterlijk niet uit de toon vallen in een leraarskamer of een verzekeringskantoor. Hamilton is een ­intelligente muzikant. Hij schreef muziek voor Hollywoodfilms als Heat, The Crow en Saw. Therapy? en Wire vroegen hem voor een ­gastbijdrage op een album. Als geschoold ­jazzgitarist kan Hamilton veel stijlen aan. Zijn talent wordt opgemerkt door de allergrootsten. Toen het in 1999 wat minder vlot klikte tussen David Bowie en gitarist Reeves Gabrels (met wie Bowie sinds de jaren 80 samen speelde), ­wisselde The Thin White Duke hem in voor Hamilton. Dat zegt niet alles, maar wel heel veel.

In mijn klas zaten nog minstens twee jongens en één meisje die Helmet de max vonden. Ik vraag me af of ze tegenwoordig nog weleens naar de hoekige riffs en de afgemeten drums op Meantime (1992) of Betty (1994) luisteren. De kans is klein. Mensen hebben de neiging om dit type band als jeugdzonde te zien. Dat is spijtig. Onze muzieksmaak evolueert en er staat een houdbaarheidsdatum op de sound van elke alternatieve metalband uit de nineties, maar als je ooit iets goed vond, mag je dat niet verloochenen. Dat is laf. Al begrijp ik dat de warme appreciatie voor bepaalde jeugdhelden beter in stilte blijft bestaan. De wereld zal nooit een lieve plaats zijn voor Bon Jovi-fans.

Helmet staat al een tijdje niet meer in het lijstje van Meest Relevante Bands op Aarde en hun zevende album Dead to the World (2016) is niet hun beste. Als ze donderdag bommetjes als ‘Unsung’, ‘In the Meantime’ en ‘Milquetoast’ spelen, maakt dat allemaal niet veel uit. Gooi daar nog een flard ‘Just Another Victim’ bij en iedereen krijgt waar voor zijn geld. En kippenvel bij de intro.

Volgende week komt er een groep naar mijn stad die miljoenen albums verkocht, in het voorprogramma speelde van Guns N’ Roses en een grote brok jeugdsentiment naar boven haalt. Daarom is het enorm spijtig dat ik er echt niet bij kan zijn.

Terwijl ik mijn concerttickets uitprintte, kwam ik tot het besef dat ik donderdag zelf een showke moet geven. Ik begin volgende week met evenveel goesting aan mijn voorstelling in cc De Mol in Lier, maar een kwartiertje voor ­aanvang zal ik toch op uiterst mannelijke wijze snel een traan wegpinken. Een alternatieve-metaltraan. Terwijl het publiek de zaal betreedt, ­zullen ze getrakteerd worden op enkele stevige, staccato gitaarriffs uit Aftertaste (1997). Een luid eerbetoon.

Gelukkig passeert Helmet op 7 maart nog eens in ons land. Ik wissel mijn ticket van De Casino graag in voor eentje van Het Depot in Leuven. Dat is ook een leuke zaal. In mijn geval iets minder vlot bereikbaar met de fiets, maar voor Helmet heb ik veel over. Hold it, in the meantime.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234