Donderdag 24/10/2019
De boekenbeurs. Er kunnen niet genoeg plekken zijn waar mensen uitgenodigd worden om te lezen. Beeld Benoit De Freine

Column

De waarde van een auto halveert als je de garage voor het eerst verlaat: voor een boek is dat nog erger

Mark Coenen, adviseur en opleidingshoofd van de Hasseltse hogeschool PXL, gaat op wandel met de week.

De Boekenbeurs is voor sommige liefhebbers van boeken wat de Erotica­beurs is voor erotomanen: het paradijs.

Ik krijg er koppijn van de keuze­stress en sleep mij na een half uur half gedrogeerd naar de uitgang: overdaad schaadt.

Wat niet wil zeggen dat ik tégen het bejaarde fenomeen aan de Van Rijswijck­laan ben: er kunnen niet genoeg plekken zijn waar mensen uitgenodigd worden om te lezen.

Zelfs al zijn er nu blijkbaar meer ­boeken voor mensen die nooit lezen, maar bijvoorbeeld wel graag koken. Of tuinieren. Of macrameeën.

Mark Coenen. Beeld Stefaan Temmerman

Het systeem is geniaal: men betaalt inkom om naar die tijdelijke boekhandel met veel te weinig parking te gaan, waar eenieder zich met zijn pas gekochte boek verdringt rond de signerende bestseller­auteur die manmoedig op het einde van de dag zijn verkoop analyseert bij een worsten­broodje.

Ik zie het de gemiddelde bezoeker van een gewoon grootwarenhuis, op zoek naar een mud aardappelen en een gesneden brood, nog niet doen. Laat staan de bezoeker van de gewone boekhandel.

Maar wie ben ik en waarom leven wij (vrij naar de roman van Lode Zielens).

In een tijd waarin de meeste mensen niet verder geraken dan hun mening te baseren op de door op kliks verzotte eind­redacteurs bedachte sensationele koppen in de krant, is het lezen van een boek haast een daad van burgerlijk verzet.

Het boek als een middel­eeuws fort, niet tegen de barbaren, maar tegen de domheid. De eigen domheid in de eerste plaats, maar ook die van anderen.

Zelfs de bejaarde Keith Richards bekende niet zo lang geleden dat hij een gepassioneerde bibliothecaris in bijberoep is. Wat hij naar het schijnt wilde worden in zijn jeugd: “De bibliotheek was de enige plaats ter wereld waar ik mij wilde neerleggen bij de regels”, zei hij bij de lancering van zijn autobiografie in 2010.

Op zijn eindeloze domein in Connecticut verzamelt hij in zijn prachtige bibliotheek eerste drukken die hij mijmerend doorbladert als de zoveelste wereld­tournee van de Rolling Stones afgelopen is. Daarbij drinkt hij een whisky van een goed jaar en staart hij peinzend naar de einder.

Men zegt wel­eens dat de waarde van een auto halveert als je de garage voor het eerst verlaat: voor een boek is dat nog erger.

Alles van waarde is waardeloos.

Er zijn uitzonderingen: een exemplaar van de eerste druk van Charles Darwins On the Origin of Species bracht ooit 100.000 euro op.

Ook de bibliotheek van Gerrit Komrij – 60.000 boeken – was een kleine goudmijn voor zijn erfgenaam: het betrof hier dan ook een fantastische verzameling.

Je mag als boeken­liefhebber al blij zijn dat de kringwinkel bestaat, als je wat ruimte wilt creëren in je boekenkast. Aan de straat­stenen geraak je ze niet kwijt, al dat papieren verstand.

Duurder

Toen na de dood van Joost Zwagerman zijn huis werd verkocht, moesten zijn boeken de deur uit. Zwagermans dierbaarste vrienden mochten een stapel maken van boeken die hen interesseerden of hem memoreerden. Wat overbleef, was voor de antiquaar.

De duurdere boeken zijn die met een opdracht, gesigneerd door de auteur: zo betaal je 100 euro voor een Kartonnen dozen van Tom Lanoye, met daarin de opdracht: ‘Van de Vlaamse Zwagerman aan de Nederlandse Lanoye’.

Al die mensen die staan aan te schuiven op de Boekenbeurs voor een gehand­tekende versie met speciale opdracht van de nieuwe Marnix Peeters, zijn dus ­slimmer dan u dacht: ze lezen een goed boek en investeren voor later, als de auteur dood is en zijn gehand­tekende en van opdracht voorziene werk meteen te gelde kan worden gemaakt.

Dan is die inkom van de Boekenbeurs ook meteen terug­betaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234