Zondag 28/02/2021
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnSaskia De Coster

De vrijheidsstrijders willen Britney terug. Hun Britney. De Britney die zij zelf geboetseerd hebben?

Saskia de Coster is auteur. Dit academiejaar is ze writer-in-residence aan de KU Leuven.

“I’m a slave for you”, zong Britney Spears maar dit was nu ook niet de bedoeling. Opeens is Britney via een andere weg dan de muzikale terug in het centrum van de aandacht. De New York Times komt met de documentaire Framing Britney, een zoektocht naar de waarheid achter de dertien jaar durende stilte van de popprinses. Daardoor is #freebritney trending. In de docu wordt de sterke indruk gewekt dat Britney, die sinds 2008 onder curatele van haar vader staat, financieel en sociaal gevangen zit en monddood wordt gemaakt.

Er is al jaren een leger van vrijheidsstrijders op pad, die Britney uit de klauwen van daddy dearest willen bevrijden. Het is opmerkelijk dat de documentaire nu zoveel weerklank krijgt. Het helpt natuurlijk dat een respectabele krant en geen rioolgazet de documentaire liet maken. Met de ogen van vandaag wordt naar de jaren 90 gekeken, en naar hoe vrouwen en moeders in de media geportretteerd werden.

Alles viel in duigen toen Britney, in een tijdspanne van een jaar, tweemaal moeder werd. Ze zat middenin een scheiding, had een postnatale depressie en werd, lady Diana-style, opgejaagd door de paparazzi. Ik pen het hier neer alsof ik haar ken. Maar wat ik wél weet: ze schreef geschiedenis toen ze, kaalgeschoren – voor velen toen het bewijs van haar krankzinnigheid – met een paraplu inbeukte op de wagen van een paparazzo. Het enige en meest tragische moment waarop haar performance helemaal levensecht en totaal waarachtig was. Na het incident werd ze opgenomen en sindsdien staat ‘Unfitney’ onder voogdij. Dat komt er concreet op neer dat ze nog geen softijsje kan kopen zonder toestemming van haar vader en dat ze niet kan gaan en staan waar ze wil.

Britneys Instagram-account is al jarenlang een treurig en gênant schouwspel. Tijdens dat geforceerde haasje-over met haar zonen of het dansje in haar balzaal van een inkomhal, lijkt er de hele tijd een spook rond te waren. De onzichtbare hand die controleert? Dat blijft onduidelijk. Haar fans lezen al jaren codetaal in Britneys berichten. Met het aantal oogknippers probeert ze ons noodkreten door te telefoneren, verstopt achter berichten dat het leven mooi is en ijsjes lekker zijn – alles welbeschouwd dezelfde boodschap die ze haar publiek al tijdens haar jaren als performer meegaf.

In de verontwaardiging over al dat seksisme in de jaren 90, de bijna collectieve schuldbekentenissen over hoe slecht we Britney hebben behandeld, wordt dit misschien vergeten: van bij de start van haar carrière was Britney een handpop, een jong, bijzonder getalenteerd meisje uit de lagere klasse dat helemaal te kneden was. Alles gebeurde toen ook al over haar hoofd heen. Luister naar al die platgeproducete popproducten, helemaal gemaakt door en voor een tienermeisje. Dat meisje is de stoeipoes bij de lockers op school maar wil ook vol overtuiging maagd blijven tot haar huwelijk met de ware. Dat meisje zwijgt. De vrijheidsstrijders willen Britney terug. Hun Britney. De Britney die zij zelf geboetseerd hebben?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234