Donderdag 09/12/2021

OpinieLezersbrieven

‘De Vlaamse regering wil een zo slecht mogelijk openbaar vervoer om mensen naar de automarkt te jagen’

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

De Lijn

Ik heb mijn hele leven (ik ben 60 jaar) gebruikgemaakt van het openbaar vervoer en heb nooit een auto gehad. Doorheen de jaren heb ik het busvervoer geleidelijk aan zien verslechteren. Toen Ben Weyts (N-VA) de macht overnam, kwam die verslechtering nog in een stroomversnelling. Steeds minder bussen, steeds langere wachttijden, steeds meer vertragingen, steeds minder comfort met overwerkte chauffeurs. Wie dacht dat er met Lydia Peeters (Open Vld) verbetering ging komen is eraan voor de moeite. Ze gaat 25 procent van de haltes afschaffen. Makkelijk zat als je zelf met een dikke auto mét chauffeur op kosten van de belastingbetaler rijdt.

Moegetergd heb ik beslist om een auto te kopen. Eerst dacht ik aan een elektrische wagen alhoewel die ongeveer 12.000 duurder is. Je moet immers ook een wallbox of laadpaal aan je huis installeren. In Engeland (en de meeste andere Europese landen) is er een aankoopsubsidie van 5.000 pond (5.850 euro). In België noppes. Dus heb ik een auto op benzine gekocht. De Vlaamse regering wil een zo slecht mogelijk openbaar vervoer om een voedingsbodem voor privatisering te kweken en de mensen naar de automarkt te jagen. In plaats van een milieubeleid zijn er cadeaus voor de aandeelhouders.

Wat we zelf doen, doen we slechter. Veel slechter.

Philippe Desmet, Assenede

Hereniging Vlaanderen & Nederland

Veel gezaghebbende auteurs hebben duidelijk aangetoond dat wij Vlamingen veel meer gelijken op de Walen dan op de Nederlanders. Ik citeer om te beginnen de zeer gerenommeerde Geert Hofstede die in zijn “Software of the Mind” een aantal indexen hanteert en statistisch aantoont dat de gemiddelde Belg (Vlaming) in zijn manier van denken, doen en beleven meer op de gemiddelde Fransman lijkt dan op de gemiddelde Nederlander. Uit het zgn. Hofstedeprofiel blijkt ook duidelijk dat de Vlaming veel meer op de Waal lijkt dan op de Nederlander.

Een andere Nederlandse auteur Evert van Wijk schrijft: “Vlaanderen en Nederland hebben niks gemeen behalve de taal, en Vlaanderen en Wallonië hebben alles gemeen behalve de taal.” De Vlaamse auteur Paul Wouters schrijft precies hetzelfde in zijn boek “België – Nederland. Verschil moet er zijn”.

Opvallend: de auteurs (Wouters, Van Wijk …) hebben het veel vaker over de “Belg” dan over de “Vlaming”. Ook dit toont aan dat ze geen (of weinig) onderscheid maken tussen de “Vlaming” en de “Waal”.

Ten slotte citeren we nog een Vlaming en groot Belgiëkenner: Geert van Istendael. “Vlamingen zijn Latijnen! In hun manier van organiseren en van leven. Kijk naar onze ruimtelijke ordening: iedereen bouwt maar wat en waar hij wil. Dat is helemaal Belgisch. Als je vanuit Vlaanderen de grens met Nederland oversteekt, zie je het verschil al na één meter! Maar rijd je de Franse grens over bij Henegouwen dan merk je nauwelijks een verschil. Overal dezelfde rotzooi. Dat is heel erg Latijns. Stel dat we bij wijze van experiment Vlaanderen bij Nederland zouden voegen dan zouden we allebei heel ongelukkig worden.”

Dus, beste Bart De Wever, is het eerder aangewezen dat we kiezen voor een hereniging (= herfederalisering) van Vlaanderen en Wallonië. (Als je dat niet wil, kiezen we beter voor Vlaanderen samen met Frankrijk).

Jo Van Den Noortgaete, Nazareth

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234