Donderdag 18/07/2019

Column

De subsidie van de bedrijfswagens ligt 57 procent hoger dan de werkingsmiddelen voor NMBS, De Lijn en MIVB samen

Tarik Fraihi. Beeld Tim Dirven

Tarik Fraihi is politiek directeur van Groen en algemeen voorzitter van het Vermeylenfonds. Zijn nieuwe wisselcolumn met Joachim Pohlmann verschijnt op vrijdag.

Voor motorrijders is de winter nooit de leukste tijd van het jaar om rond te bollen. Veel te koud en te nat om te rijden. Bovendien is het door de sneeuw en ijzel gevaarlijk glad op de weg. Mijn motorfiets is dus in mijn garage aan een winterslaap begonnen. Om daar bij de prille lente uit te ontwaken. 

Vooraleer ik terug de baan op ga met mijn motorfiets maak ik een afspraak met mijn garagist voor een onderhoud. Alles wat oud en versleten is, wordt vervangen. De remblokken worden vernieuwd en de banden gecontroleerd. Af en toe een grondige opknapbeurt is geen overbodige luxe.

In de politiek is het niet anders. Een grondige onderhoudsbeurt is af en toe meer dan nodig. Na een lange periode van totale inertie is het tijd voor actie. Om eindelijk werk te maken van een klimaatbeleid moeten we de systeemfouten in onze samenlevingen eruit halen en corrigeren. 

Maar met de klimaatspijbelaars in onze regeringen wordt het moeilijk. Hun winterslaap heeft lang genoeg geduurd. Erger nog, onze ministers blijven antiklimaatmaatregelen nemen en hun respectievelijke partijen blijven de klimaatrealiteit ontkennen. Kijk maar naar de kwestie rond mobiliteit en klimaat.

Pendelpret

Het openbaar vervoer nemen is niet altijd een pretje. Je weet niet of je op tijd aankomt, je weet ook niet of je een zitplaats zal hebben en je betaalt heel veel voor een bar slechte dienstverlening. Het mag dan ook geen wonder heten dat veel mensen zich sarcastisch uitlaten over hun pendelpret, of tegen hun zin dagelijks met een salariswagen pendelen. Nochtans weten we dat het systeem van salariswagens geen toekomstperspectief biedt. Een goed openbaar vervoer is het antwoord op heel wat uitdagingen waar we voor staan: klimaatopwarming, luchtvervuiling, files, maar ook stress en andere gezondheidsproblemen.

En wat doen onze eco-negationisten in de regering? Juist, het openbaar vervoer de nek omwringen. In de huidige legislatuur werd voor 3 miljard euro bespaard op het spoor en voor bijna 310 miljoen euro op De Lijn. Vandaag stijgen de tarieven van onze treintickets voor de zoveelste keer op rij: de Go Pass stijgt met 2 procent en de Rail Pass, de populairste rittenkaart, stijgt zelfs met bijna 8 procent! De Lijn heeft de prijzen van haar tickets en abonnementen de voorbije jaren met 20 tot 33 procent verhoogd! Slechts 46 procent van onze trams en bussen rijden op tijd.

Aan de andere kant zien we dat het autogebruik voor het woon-werkverkeer in de huidige regeerperiode gestegen is van 67 naar 71 procent. Vorig jaar werd een recordaantal van bijna 300.000 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven. Meer dan de helft van de bedrijfswagens gaat naar de 10 procent hoogste inkomens en een gemiddelde bedrijfswagen kost de overheid bijna 3.500 euro aan verloren belastinginkomsten. De subsidie van de bedrijfswagens ligt 57 procent hoger dan de werkingsmiddelen voor NMBS, De Lijn en MIVB samen. Salariswagens kosten de overheid jaarlijks bijna 4 miljard euro terwijl de werkingsmiddelen voor NMBS, De Lijn en MIVB samen iets meer dan 2 miljard euro bedragen. Dit zijn hallucinante cijfers, die aantonen dat er geen enkele visie achter het mobiliteitsbeleid schuilgaat, met rampzalige gevolgen voor het klimaat en onze portefeuille.

Het voordeel voor enkelen benadeelt ons allemaal. Een geringe groep geniet van salariswagens waarvoor we allemaal te veel betalen. Het systeem van salariswagens is niet rechtvaardig. 

Een NMBS-trein nabij Genval. “De tarieven stijgen voor de zoveelste keer op rij.” Beeld Photo News

Zoals Plato schreef, is rechtvaardigheid de harmonie tussen de verschillende delen van het geheel. De manier waarop we omgaan met salariswagens als onderdeel van het mobiliteitsprobleem is onevenwichtig en niet eerlijk. In plaats van met ons belastinggeld een beperkt aantal vooral goedbetaalde werknemers te laten genieten van een salariswagen, is het beter om een mobiliteitsbudget toe te kennen aan alle werknemers. We moeten het systeem afbouwen en ons belastinggeld beter besteden door een efficiënt openbaar vervoer uit te bouwen, een mobiliteitsbudget aan iedereen toe te kennen en reële loonsverhogingen in te voeren.

Mensen zijn het gemorrel (en het gesleutel) in de marge beu. Niet voor niets komen duizenden mensen, jong en oud, op straat om onze beleidsmakers uit hun winterslaap te halen. Onrechtvaardigheden in een beleid worden maatschappelijk niet aanvaard als de kloof van de sociale ongelijkheid en de gevolgen voor het klimaat te groot zijn. 

Als het beleid nooit een groot onderhoud krijgt, verschraalt de macht van de politiek en de kracht van de democratie. Beleid moet meer zijn dan een anagram van debiel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden