Dinsdag 25/06/2019
Beeld rv

Standpunt

De strijd voor compromisloos sterk onderwijs is bij uitstek een sociale strijd

Bart Eeckhout is hoofdredacteur van De Morgen.

Een test van hogeschool Odisee bij de eigen eerstejaars bevestigt alweer dezelfde zorgwekkende boodschap: er is wat mis met de kwaliteit van het onderwijs. Studenten blijken minder taalgevoel te ontwikkelen en minder begrijpend te kunnen lezen.

De analyse is allang niet nieuw meer. Internationale testen lieten al eerder de alarmbel luiden. Vele vingers wijzen naar het secundair onderwijs, waar vernieuwingsdrang en wisselvallige kwaliteitszorg de kennisoverdracht in het gedrang hebben gebracht.

In die evaluatie zit waarschijnlijk veel waarheid. Wel dringt de vraag zich op of het plaatje volledig is. Als er een probleem is met (onder meer) taalbeheersing, dan moet de diagnose verder in de schoolloopbaan teruggaan. Verdient ook het basisonderwijs dan niet meer zorg? Of het kleuteronderwijs?

Een van de verdiensten van de afgewaterde hervorming van het secundair onderwijs is dat inderdaad ook het basisonderwijs mee in beeld genomen is. Dat had nog nadrukkelijker gemogen.

In de aflopende kiescampagne is de onderwijskwaliteit een thema geweest naast vele anderen. Dat is op zich al winst ten opzichte van vorige campagnes, toen onderwijs, toch de belangrijkste Vlaamse bevoegdheid, amper voorwerp van debat was.

Cultuurstrijd

Wel is er iets vreemds aan de hand met dat debat. De toon wordt nagenoeg volledig gezet door rechts en centrumrechts. Ook in de tegenspraak: N-VA en de CD&V van uittredend minister van Onderwijs Hilde Crevits monopoliseren de discussie, met af en toe een streepje Open Vld erbij.

Voor de progressieve oppositiepartijen sp.a en Groen is het blijkbaar lastig om in de conversatie binnen te breken. Aan de kwaliteit van de onderwijswoordvoerders van die partijen ligt het alvast niet.

Waaraan dan wel? In een essay in het progressieve blad Samenleving & Politiek, en ook in gesprek met deze krant, stelt OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme dat progressieven maar moeizaam hun weg vinden in de ‘cultuurstrijd’ over onderwijs. Omdat begrippen als kwaliteit en kennis er weer centraal staan, terwijl die voor vele progressieven lang haaks hebben gestaan op de eigen bekommernis om gelijke kansen.

Terecht stelt Van Damme dat die tegenstelling vals is en dat ook linkse stemmen het weer onbeschroomd over het belang van goed onderwijs en goede kennisoverdracht moeten durven hebben.

Meer nog, een onderwijs dat echt gelijke kansen aanbiedt, is een onderwijs dat de lat hoog legt. Het is juist dankzij het onderwijs dat kinderen hun ongelijke sociale startsituatie kunnen goedmaken, maar dan moet de kwaliteit wel excellent zijn. Anders glijdt iedereen mee af, en zijn vooral kinderen met minder steun thuis de dupe. Daarom is de strijd voor compromisloos sterk onderwijs bij uitstek een sociale strijd.

Het debat is er nu. Het is tijd dat ook groen en rood de progressieve ‘softe’ schroom overwinnen om voluit kwaliteit en kennis voorop te stellen. Het is nodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden