Zondag 01/08/2021
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnDe gebeten hond

De sporter is een volbloed mediafiguur geworden

Mark Coenen gaat op wandel met de week.

De start van Roland Garros bliksemde mij op de bekende wijze van de ­teletijdmachine van professor Barabas terug naar de examens van mijn ­studententijd: beide startten op ­hetzelfde moment.

Nu nog altijd trouwens, maar in de dagen vlak na de oorlog waarin mijn jeugd zich afspeelde was het bekijken van de matchen in Parijs de enige ­zekere manier om via de televisie te ontsnappen aan de stress van de blok. Nu is de modale student omringd door een iPhone, een iPad, een iWatch en nog wat dure dingen die beginnen met een i, behalve als uw toestel op Android draait.

Oortjes in, YouTube aan.

Wat een verschil met onze spartaanse jeugd.

Na een uur markeren met de fluostift trakteerde ik mij op tien minuten ­tennis, al kon het ook zijn dat ik na tien minuten studeren een uur tennis keek: mijn geheugen laat mij op dat vlak gelukkig in de steek en mijn ­moeder die dat steeds zenuwachtiger zag gebeuren, kan er niets meer over zeggen want ze is dood.

Plots zat ik de godganse dag voor de buis, bezeten door een ongekende en beate bewondering voor Jimmy ­Connors en Björn Borg, om van de elegante, ravissante Chris Evert maar te zwijgen.

Al een geluk dat de crop top toen nog niet mocht, of ik was nu nog altijd bezig met afstuderen.

Commentaar van Daniël Mortier en verder geen gezeik: geen voor- of na- of tussenanalyses van kenners, ­boeren of buitenlui, geen pers­conferenties: alleen de sport telde.

Toch werd er in die tijd al geklaagd over de commercialisering van de topsport. Renners waren al langer eenvoudige sandwichmen voor ­obscure merken en verdienden schnabbelend een centje bij. Zo maakte Eddy Merckx reclame voor wasproducten (Ariel), frietvet (Resi) en sigaretten (R6), met paginagrote advertenties in alle periodieken.

Commercialisering van de topsport? Is al lang bezig, hoor. Beeld rv
Commercialisering van de topsport? Is al lang bezig, hoor.Beeld rv

Was de sporter toen nog vooral een uithangbord, nu is hij een volbloed mediafiguur geworden. Die evolutie is te danken aan de ontdekking dat sportlui over hersenen en een mond beschikken, beide dikwijls groter dan eerder gedacht. Dat is spek naar de bek van de media, die de veelgeplaagde atleet constant belagen op zoek naar een originele quote, want de zendtijd is massaal en dient te ­worden gevuld met alles wat van ver of dichtbij te maken heeft met de ­betreffende sport. VTM zet zelfs zijn bekendste nieuwsankers in om in de aanloop naar het EK de pieren uit de bereidwillige neus van Courtois en Mertens te halen.

Allemaal in functie van het ophitsen van de massa’s en tot meerdere eer en glorie van een van de laatste bol­werken van een perfide symbool van een volksvijandig en multicultureel belgicisme: de nationale ploeg.

Dertig procent van de Belgen is er nu al van overtuigd dat we gaan winnen. Zelfs met een halve ploeg in de ­lappenmand: wie doet ons wat?

Ik zal het u zeggen: Frankrijk, Engeland, Portugal, Duitsland en Italië.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234