Woensdag 16/10/2019

Opinie

De spoorbonden leven op andere planeet waar efficiëntie en geld geen rol spelen

Beeld Photo News

Herman Welter volgt als journalist sinds 1964 de spoorwegen en het stads- en streekvervoer in binnen- en buitenland.

Je kon er vergif op innemen dat het sociaal overleg bij het spoor tot niets zou leiden. De spoordirectie houdt terecht vast aan noodzakelijke besparingen die eerder gematigd en op termijn ruim onvoldoende zijn om van de NMBS een gezond en klantvriendelijk spoorwegbedrijf te maken. De treinreizigers houden maar beter rekening met vijf stakingsdagen in januari.

Het is duidelijk dat de machtige spoorbonden ACOD Spoor en ACV Transcom elke voeling met de werkelijkheid hebben verloren. Ze leven op een andere spoorwegplaneet, waar efficiëntie en geld geen rol spelen. Door de jaren heen - en dat is knap - hebben de erkende bonden onvoorstelbaar veel financiële en andere voordelen in de wacht kunnen slepen. Vooral voor de vrijgestelden en actieve vakbondsleden. Met medewerking van de achtereenvolgende directies die - en dat moet onderstreept - van de regeringen met PS, sp.a, CD&V en cdH weinig speelruimte kregen om weerwerk te bieden.

Nooit vroegen de bonden zich af of verantwoord met belastinggeld (jaarlijks 3 miljard euro) werd omgesprongen. "De NMBS is geen Sabena en kan niet failliet gaan. De overheid kan niet anders dan bijspringen", luidt hun redenering.

De lijst met voordelen en verworvenheden is bangelijk lang. De NMBS schrapt er nu enkele. De spoorbonden schreeuwen moord en brand. Nochtans wordt aan het riante statuut van het personeel niet getornd. Dat statuut garandeert werkzekerheid. De forenzen die in januari waarschijnlijk worden getrakteerd op vijf stakingsdagen hebben die zekerheid niet. Treinbestuurders en conducteurs met dertig jaar dienst kunnen nog steeds op 55 met pensioen.

Herman Welter. Beeld rv

Een van de ergerlijke anomalieën bij het spoor is dat de loopbaan van een vrijgestelde - die op papier NMBS-werknemer is maar voor de vakbond werkt - is gekoppeld aan de loopbaan van een actief spoorman. De vrijgestelden maken zo automatisch promotie (hogere graad) en krijgen een hoger loon. Zonder hun bekwaamheid te moeten bewijzen of te moeten deelnemen aan een assessment. Kan het nog gekker?

CD&V'er Michel Bovy, de huidige baas van HR Rail - de personeelsdienst van het spoor - is een significant voorbeeld. Bovy was decennialang een vrijgestelde van de christelijke spoorbond en schopte het zelfs tot voorzitter van ACV Transcom. Toen hij dankzij de 'koppeling' de hoogste NMBS-graad (hoofdinspecteur) had bereikt, keerde hij terug naar de NMBS, als directeur Aankopen onder Marc Descheemaecker.

Vervolgens verkaste hij naar het kabinet van Inge Vervotte toen die minister van Overheidsbedrijven werd. Als beloning moest Jannie Haek (NMBS Holding) hem laten benoemen tot directeur-generaal Strategie en Coördinatie. Haek paste zelfs de spelregels aan (wat nodig was, want Bovy heeft geen academische titel). Voor het beheren van de lege Holding-doos streek hij jaarlijks 326.247 euro bruto op. Premies en andere voordelen niet meegerekend.

Het kan verkeren, zei Bredero. Bovy, eens de organisator van talloze treinstakingen én medeversierder van allerlei onverantwoorde voordelen, verdedigt nu als baas van het personeel de besparingsmaatregelen met verve. Een stroper die dankzij de NMBS (belastingbetaler) een rijke boswachter werd. Bij het ACV schamen velen zich diep. Met reden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234