Vrijdag 15/11/2019
Beeld rv

Column

De situatie gebiedt me reclame te maken. Niet voor een product, maar voor een persoon

Julie Cafmeyer is columniste.

Ik vind dat een column nooit commerciële doeleinden mag nastreven. Ik bedoel: het zou niet professioneel van me zijn als ik in deze column reclame maak voor een product. 

Nu gebiedt de situatie me het tegenovergestelde te doen. Het voordeel is dat ik geen reclame zal maken voor een product, maar voor een persoon. Haar naam is Ellen Schoenaerts. Nu ik er zo over nadenk: echt commercieel zal deze reclameboodschap niet zijn, aangezien Ellen muzikante is en je tegenwoordig 0,03 eurocent per klik op je nummer verdient.

Haar nieuwe single heet ‘Voor Europa’ en dat mag u letterlijk nemen. Het gaat er namelijk nogal aan toe in Europa. Het nummer is geschreven toen Ellen dacht dat de wereld definitief naar de kloten ging. En dat vond ze erg jammer, daar ze een – weliswaar onmogelijke – puber van dertien heeft en ze de jongen desalniettemin een vrolijke voortzetting van zijn leven wenst.

Het liefst iets zonder oorlog. Zonder extremisme langs welke kant dan ook. Zonder ‘nazinoodtoestand’, bijvoorbeeld. Zonder dat bussen met leugens worden beklad in wereldsteden in de aanloop naar een referendum. Zonder dat landen door politieke onbekwaamheid in een faillissement worden gedwongen. Met vrijheid van denken. En een algemene vorm van empathie.

Daar gaat ‘Voor Europa’ dus over. Het jammere is natuurlijk dat Ellen alleen in het Nederlands zingt en dat de rest van Europa weinig aan het nummer zal hebben. Toch kan Europa bijdragen. En daar kunt u ons mee helpen. Er komt namelijk een videoclip. Een videoclip die er ondanks de lage budgetten erg professioneel zal uitzien. (Netflix wilde niet investeren, maar dat is zijn probleem!)

Het idee voor de clip is heel eenvoudig: we maken een fictieve nieuwsuitzending waarin onder anderen ik een bescheiden hoofdrol op me zal nemen. U zal zien: zij die denken dat ik niet kan acteren, hebben ongelijk. (Wat niet wil zeggen dat ik te allen tijde over tv-talent beschik, maar daarover meer volgende week in De slimste mens ter wereld.)

Terug naar de kern: tijdens dit fictieve journaal worden op de achtergrond beelden getoond van mensen vanuit heel Europa. We zoeken dus mensen die hun familie en vrienden in het buitenland willen vragen een videoboodschap te maken waarin ze simpelweg drie tot vijf seconden naar de camera zwaaien en dat vervolgens opsturen naar het welluidende mailadres vooreuropa2019@gmail.com.

In de titel van de mail zet u gewoon het land en de stad van waaruit zo vrolijk wordt gezwaaid. Wij hopen op oma’s, kinderen, families uit alle hoeken van Europa. Ellen – met licht obsessieve natuur – zit ondertussen al de hele dag te staren naar haar nieuwe e-mailadres en wacht vol spanning op een mail. Van Netflix moeten we weinig verwachten. Van u des te meer, mogen we hopen!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234