Vrijdag 05/06/2020
Bij Donald Trump wordt het mediagedrag het ultieme karakterprofielBeeld PHOTO_NEWS

Jan Callebaut

De relatie tussen media en politiek verschuift van policywatching naar policymaking

Oud-reclameman Guillaume Van der Stighelen en mediastrateeg Jan Callebaut kruipen om beurten op vrijdag in hun pen.

De relatie media en politiek is een blijvende bron van discussie. Het is zeker zo dat de politiek de media nodig heeft om de relatie met de burger vorm te geven. Deze relatie is de laatste jaren verder geëvolueerd, niet in de laatste plaats omdat een deel van het publiek dankzij de sociale media actief mee dialogeert. Hoe breed gedragen en hoe bewust en overwogen dat gebeurt is een andere zaak.

Ook opvallend zijn de talrijke interviews waarbij journalisten andere journalisten interviewen. Het zal geen toeval zijn dat deze eigenste katern DMedia.com vorige week na het zomerreces het nieuwe seizoen inzette met Muylaert & Debackere die Ivan De Vadder interviewen. En dit interview startte dan nog eens met het ontleden van de sneer die NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch vanuit Nederland gaf naar de Belgische journalistiek. Deze charge kwam blijkbaar hard aan.

Maar het valt in het algemeen niet te ontkennen dat de relatie media en politiek verandert: van 'policywatching' verschuift het naar 'policymaking'.

Jan CallebautBeeld Karoly Effenberger

In de Verenigde Staten gaat dit proces nog vlugger en vooral nog heftiger. De kandidatuur van Donald Trump voor het presidentschap is in deze context interessant. Ze stelt niet alleen de traditionele politieke financieringsmechanismen in vraag maar het zet ook de relatie media en politiek op scherp. Trump behandelt journalisten als policymakers in plaats van hen te zien als de bevragende representanten van het volk.

Bij een interviewsessie over buitenlandse politiek bleek, op het eerste gezicht pijnlijk voor Trump, dat het onderscheid tussen de Koerdische strijders en de Iraanse strijdkrachten van Generaal Soleimani hem niet geheel duidelijk was. De Amerikaanse media hadden het al vlug over zijn 'Palin-moment'. Echter in tegenstelling tot wat gebruikelijk was voor politici tot nu toe, zocht hij geen verontschuldigingen. Hij tackelde de journalisten voluit. Bij Politico zagen ze het volgende gebeuren: "The candidate not only didn't apologize or express any regret, he launched an attack on his questioner, conservative talk-show host Hugh Hewitt, as a 'third-rate radio announcer'."

Het was niet de eerste keer dat hij dit deed. Megyn Kelly, het Fox-gezicht dat het Republikeins kandidatendebat in goede banen moest leiden kreeg een gelijkaardige Trumpiaanse behandeling na een reeks vragen over zijn vroegere seksistische uitlatingen. Het moge duidelijk zijn dat Trump deze journalisten ziet als deel uitmakend van hetzelfde front: (Fox-)journalisten en (Republikeinse) policymakers.

Trump heeft natuurlijk niet helemaal ongelijk. Fox-CEO is Roger Ailes, een man die in de jaren tachtig hier in Brussel te gast was bij Stichting Marketing als campagneverantwoordelijke van Reagan. Hij liet toen een speelse bruine beer in de Reagan commercials rondlopen als metafoor voor het Russische gevaar. Deze man weet dus wel een en ander van impliciete campagnevoering.

Conor Friedersdorf, journalist bij The Atlantic, illustreert hoe essentieel de relatie media en politiek gezien wordt. Hij pleit ervoor om de brute opnames vrij te geven van de tv-programma's waaraan Trump in het verleden meewerkte: The Apprentice en The Celebrity Apprentice.

Mediagedrag als ultiem karakterprofiel van de politicus. Misschien moet Woestijnvis hier ook de brute opnametapes vrijgeven van De slimste mens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234