OpinieBrief van de dag
De reclameverplichting zal als een boemerang terugkeren
Simon November is woordvoerder van Test-Aankoop.
Reclame voor aambeienzalf, kattenvoer of autobanden, niemand zal er, zoals u weet, aan ontsnappen, aldus een akkoord tussen de Belgische tv-zenders en de operatoren. Eerst is Telenet aan de beurt voor de zenders van VTM en Play, alsook de openbare omroep, VRT. Niet alleen wie lineair televisie kijkt maar ook wie via de Telenet tv-app of via een chromecast gekluisterd zit voor een scherm, zal reclame te zien krijgen. Concreet zal wie programma’s van VTM of Play opneemt, bij het bekijken eerst een minuut reclame moeten doorspartelen. De reclameblokken die het lopende programma onderbreken kunnen gelukkig nog wel doorgespoeld worden. Wie gebruikmaakt van terugkijk-tv, het opvragen van programma’s die al uitgezonden zijn, zal de reclame dan weer niet kunnen doorspoelen. Voorlopig blijft de reclamedwang beperkt tot Telenet maar vermits het gaat om een principeakkoord tussen alle Belgische zenders en de distributiemaatschappijen, zullen de anderen snel volgen. Klanten van Proximus die aan terugkijken doen, kunnen overigens al geruime tijd geen reclame meer doorspoelen.
Toegegeven, het is niet makkelijk om vandaag de dag tv-zender te zijn. Enerzijds moet men concurreren met de Netflixen, Apple tv’s en Disney + -en van deze wereld met hun bovenmatig aanbod van series en films, anderzijds wordt de consument gebombardeerd met talloze advertenties op het internet. Diezelfde consument kijkt ook steeds minder live en spoelt de reclameblokken wanneer hij uitgesteld kijkt, vrolijk door. Het is evident dat het minder interessant wordt voor merken om te adverteren via televisiezenders, terwijl reclame-inkomsten nog steeds de belangrijkste inkomstenbron zijn voor commerciële tv-zenders in ons land. Toch mogen we niet uit het oog verliezen dat de Belgische telecomklant een pak duurder af is dan consumenten in de ons omringende landen. Onlangs nog deden we een analyse van de prijzen van internet only-abonnementen, 3play en 4play.
Als we alleen al kijken naar de veelgebruikte bundels met drie diensten, dan zien we dat een 3Play-pakket in Duitsland gemiddeld zo’n 32 procent minder kost dan in ons land. In Frankrijk is dat maar liefst 59 procent. Deze hoge prijzen ten spijt, elke consument die nu gewoon is om op de ‘doorspoelpijltjes’ te drukken om niet verveeld te geraken door reclameboodschappen, zal er niet meer aan ontkomen.
Jongeren vandaag de dag zijn nog maar nauwelijks warm te maken voor tv kijken tout court, laat staan alleen lineair. Drijven we met verplicht reclamekijkvoer niet nog meer jongeren naar de advertenties op YouTube? Bovendien is er voor de adverteerders geen enkele garantie dat er meer zal gekeken worden naar de reclameboodschappen. Eén minuut is immers nog altijd perfect aan te wenden voor een plaspauze of een bezoekje aan de koelkast. Een alternatief zou kunnen zijn om te werken met twee sporen: een met en een zonder reclame, zoals Spotify doet. In die optiek zou Telenet zijn prijzen kunnen verlagen voor mensen die reclame niet kunnen doorspoelen en dezelfde prijs aanhouden voor wie dat wel kan.
Volgens ons zal de reclameverplichting als een boemerang terug in het gezicht van de operatoren vliegen, alsook een negatieve impact hebben op de kijkcijferaantallen van onze Vlaamse zenders. Het aantal digitale televisieklanten dreigt zo (nog) sneller af te nemen en de streamingdiensten zullen nog populairder worden. Daarom vragen wij aan minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) overleg te hebben met de betrokken actoren om hen te doen inzien dat zij vastklampen aan een oud model dat niet meer leefbaar is en de klant nog meer in de richting van streaming duwt.