Dinsdag 18/02/2020
Beeld DM

StandpuntBarbara Debusschere

De oplossingen voor het lerarentekort zijn al even lang gekend als het probleem. Waar wachten we op?

Barbara Debusschere is journalist.

Soms sleep je een probleem waarvan je zelf geen acute last hebt al zo lang mee dat de animo om er nu ook echt eens iets aan te doen verdampt. Voor de Vlaamse overheid is het lerarentekort een pijnlijk voorbeeld. Al minstens twee decennia heet dat terecht ‘nijpend’. Tevergeefs gingen al honderden ‘alarmbellen’ af.

Verbazend is het dan ook niet dat dit ondertussen in de praktijk uitmondt in wanhoop. Andere termen zijn er niet voor de schooldirecteur die zich genoodzaakt ziet om ouders op te roepen in te vallen voor de klas. Of voor de turnleraar die Nederlands moet geven. Voor de gepensioneerden die moeten worden opgetrommeld.

En zoals dat gaat met problemen die jaren onopgelost blijven, is ook het lerarentekort steeds nijpender. De laatste vijf jaar is het verdubbeld. En ook in de toekomst heeft Vlaanderen elk jaar opnieuw zo’n 6.000 leerkrachten tekort omdat vier evoluties samenkomen: meer leerlingen, meer leerkrachten met pensioen, minder nieuwe leerkrachten en een kwart tot de helft starters die binnen de eerste vijf jaar stoppen.

Nochtans zijn er genoeg mensen die vinden dat kennis doorgeven aan de volgende generaties een van de meest zinvolle beroepen te wereld is. Zeker nu die wereld steeds ingewikkelder wordt. En het is hoopgevend dat recentelijk bleek hoe nu wel meer werkzoekenden en studenten voor een lerarenopleiding kiezen.

Maar die aantallen verzinken in het niets bij het enorme tekort. Een gat van dit formaat krijgt je alleen gedicht met een grondige totaalaanpak. De opleidingen én de werkomstandigheden moeten aantrekkelijker. Ook moet de blokkade weggewerkt worden die ‘zij-instromers’ tegenhoudt, namelijk dat zij loonverlies lijden omdat ze hun anciënniteit niet kunnen meenemen.

Die recepten zijn al even lang bekend als het probleem. Het is dan ook de vraag of de huidige Vlaamse regering wel slaagt waar de voorgangers buisden. Een deel van die verantwoordelijkheid ligt ook bij vakbonden, die mee overleggen over het ‘loopbaanpact’ dat de werkomstandigheden aantrekkelijker moet maken. Dat die onderhandeling al acht jaar aansleept, is weinig hoopgevend.

Ondertussen wordt het tekort met de dag groter.

Om eindelijk wel te slagen, zullen deze leerlingen beter moeten inzien dat dit een situatie is waarin kwaliteit wel degelijk afhangt van kwantiteit. Ze kunnen ook op educatieve schoolreis naar Nederland, dat het lerarentekort net iets langer meesleurt. Sommige scholen hebben er nu noodgedwongen een vierdagenweek. Anderen proberen leerkrachten te lokken met auto’s. Dat klinkt grappig maar is dramatisch. Want buizen op het vak ‘voldoende leerkrachten’ betekent op den duur dat heel je samenleving in de steek laat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234