Zondag 09/05/2021

ColumnKlaas De Brucker

De NMBS zou beter een actief beleid voeren om stationsruimtes te verhuren aan krantenwinkels, horeca, postpunten en andere zaken

De pas vernieuwde loketten van het Station Nekkerspoel in Mechelen alweer worden gesloten. Beeld David Legreve
De pas vernieuwde loketten van het Station Nekkerspoel in Mechelen alweer worden gesloten.Beeld David Legreve

Klaas De Brucker is transporteconoom. Hij doceert micro-economie aan KU Leuven.

Binnenkort sluit de NMBS weer een reeks stationsloketten (DM 1/2). De ‘dode tijd’ wanneer loketmedewerkers geen klanten hebben, loopt te hoog op, waardoor de productiviteit te laag wordt. In onze economie met hoge lonen is het begrijpelijk dat men de productiviteit wil opvoeren.

De minder productieve arbeid wordt dan uitgestoten, in dit geval gewoon door die loketten te sluiten. Gevolg is dat aan de loketten van de grote stations (Brussel) ellenlange wachtrijen ontstaan, want de klanten moeten toch ergens terecht kunnen. De logica van de productiviteit – in hogelonenlanden – impliceert dat de bediende nooit moet zitten wachten op klanten, maar wel de klanten op een bediende. (Dat is overigens ook het geval in callcenters, luchthavens, ziekenhuizen, enz.) De ticketautomaten nemen wel een deel van de taken over, maar bij de NMBS zijn deze vooralsnog ongebruiksvriendelijk, vooral voor senioren.

Probleem is dat als het stationsloket sluit, vaak ook het stationsgebouw wordt gesloten en verloedert. Vaak heeft men dan, in het verleden, nog de fout begaan om naast het station een tweede station/wachtinfrastructuur voor De Lijn te bouwen, niet geïntegreerd in het NMBS-station. Dit is niet alleen inefficiënt en getuigt van gebrek aan samenwerking en visie, men laat zo ook aantrekkelijke opportuniteiten onbenut. Stations zijn knooppunten van reizigersstromen en vormen de ideale locatie om er handelsactiviteiten in te integreren. Luchthavens (en HST-terminals) hebben deze opportuniteit al lang ingezien. Deze zijn vaak meer shoppingcenter dan luchthaven.

Klaas De Brucker. Beeld RV
Klaas De Brucker.Beeld RV

Ook al hoef je het voor kleinere en middelgrote stations niet zover te drijven, toch kan je die ruimtes veel nuttiger gebruiken: niet alleen commercieel, maar ook maatschappelijk. De NMBS zou beter een actief beleid voeren om die stationsruimtes te verhuren aan krantenwinkels, horeca, postpunten en andere zaken. Deze moeten nu noodgedwongen onderdak zoeken in verderaf gelegen panden. Door deze zaken in het station te integreren kunnen ze profiteren van de reizigersstromen en de wachttijd zou aangenamer worden. Ook zou je, tegen een kleine reductie op de huurprijs, van deze handelaars kunnen verwachten dat ze mee een sociale controlefunctie uitoefenen in het station, dat ze nieuwe en oudere reizigers helpen en leren de automaten te gebruiken en zelfs eenvoudige tickets (zoals tienrittenkaarten) verkopen. Ze zouden dus de loketfunctie deels in hun zaak kunnen integreren.

Geïntegreerde stations creëren win-winsituaties, namelijk meer service en veiligheid voor de reizigers en de buurt, hogere opbrengsten voor de handelaars, extra huurinkomsten en meer klanten voor de NMBS en zelfs behoud van architecturaal erfgoed. In plaats van stations te sluiten, zou je ze kunnen omvormen tot motor voor de lokale economie van een gemeente.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234