Dinsdag 24/11/2020
Beeld DM

ColumnMark Coenen

De mogelijkheden voor benamingen van vleesvervangers zijn legio

Mark Coenen is columnist.

De wet van Godwin is aan uitbreiding toe. Die stipuleert dat hoe langer een onlinediscussie duurt, hoe groter de kans is dat men zijn tegenstander gaat vergelijken met Hitler. ‘Reductio ad Hitlerum’, dikwijls gebruikt door rechtse roeptoeters die hun gelijk niet krijgen en zich dan maar verongelijkt voelen. 

Tegenwoordig moet Hitler het soms afleggen tegen Orwell. De dystopische wereld die door de sympathieke misantroop werd geschilderd in zijn roman 1984 staat volgens velen voor de deur. Volgens anderen is die deur al ingebeukt en staat de digitale oproerpolitie binnenkort tot in de slaapkamer. Als ze de gsm’s van BV’s kunnen hacken is alles mogelijk. Het einde van onze rechten en privilegies is nabij, het ministerie van massacontrole zal ons herleiden tot willoze digitale slaven. Huivert allen. Dat beeld wordt te pas en te onpas gebruikt en misbruikt door iedereen die het met normale argumenten en redelijkheid niet kan halen. 

De mij voor de rest volstrekt onbekende – en dat wil ik graag zo houden – Finse lobbyist Pekka Pesonen treedt op voor Copa, de grooste Europese belangenvereniging voor landbouwers en coöperatieven. “He is a qualified agronomist and is married with three teenage children”, lees ik in zijn bio, waarbij het juiste gebruik van interpunctie een aandachtspuntje is, want zo leest het wel heel ranzig.

Zijn organisatie weert zich als een duivel in een abattoir om, in de rand van de grote onderhandelingen rond de Europese goudpotten voor landbouw, paal en perk te stellen aan een naamsverwarring rond vleesvervangers die – en hij wikt zijn woorden – dramatische gevolgen kan hebben voor de Europeaan in zijn algemeenheid en de vleeseter in het bijzonder. Pekka windt er geen doekjes om, in een opiniestuk op de Brussels Times ziet hij de vrijheidsberovende bui al hangen en ze heeft de vorm van een steak béarnaise: “We willen de deur niet openen voor een Orwelliaanse wereld waarin woorden geen echte betekenis hebben en marketing volledig ontkoppeld is van het product”.

Het is een originele insteek maar wel een discutabele, zoals deze week nog bleek uit een gevat opiniestuk in de Volkskrant dat kipkap maakt van die stelling. Als we vleesproducten echt willen benoemen naar hun inhoud, dan wordt hamburger ‘koeienschijf’. Curryworst wordt ‘kadaverstaaf’. Gehakt wordt ‘karkasmelange’. En preparé wordt ‘dooiedierendip’. Dat wordt lachen bij de beenhouwer.

Waarom de veggies zo graag hun producten vernoemen naar vleesproducten is commercieel begrijpelijk maar een zwaktebod. In Amerika is er een firma die haar margarine ‘I can’t believe it’s not butter’ heeft genoemd, met geweldig succes. ‘Ik kan niet geloven dat dit geen doodgemartelde plofkip is’ of ‘Onbegrijpelijk dat dit geen rottend kalfjeslijkje is’: de mogelijkheden voor vleesvervangers zijn legio.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234