Vrijdag 05/06/2020
Eric Goens legt heel concreet de achillespees bloot van Twitter, schrijft Jan CallebautBeeld Jelle Vermeersch

Callebaut

De missie van Eric Goens: de oorlog verklaren aan de bullshit

Oud-reclameman Guillaume Van der Stighelen en mediastrateeg Jan Callebaut kruipen om beurten op vrijdag in hun pen.

Eric Goens is een speciale man. Hij was directeur informatie van VTM ten tijde van het België zonder regering. Uiteindelijk duurde het 541 dagen vooraleer er een nieuwe premier aantrad. Goens wilde toen de mening van de doorsnee Belg kennen over de toekomst van dit land.

Het idee werd uitgewerkt onder de noemer 'De enquête van één miljoen'. Doel was om aan één miljoen Belgen hun mening te vragen over de mogelijke splitsing van dit land en andere heikele communautaire punten. De vragen zouden worden geformuleerd door de redacties van VTM én VRT. Ergens slingert hier nog de eerste versie van de mogelijke vragenlijst. Het moest de grootste samenwerking worden onder de Belgische media. De meeste hoofdredacteurs waren bereid mee te werken, ook aan Franstalige kant.

Jan CallebautBeeld Karoly Effenberger

Maar om het met Elsschot te zeggen: tussen droom en werkelijkheid staan praktische bezwaren in de weg. De enquête van één miljoen kwam er uiteindelijk niet. Misschien wel een gemiste kans om op een kruispunt in de Belgische geschiedenis een momentopname te maken van de mentale stand der dingen in onze samenleving, zonder de filter van de politiek.

Goens verdween als directeur informatie niet om deze reden. Maar talent vindt meestal een uitweg. Intussen is hij onafhankelijk programmamaker en op meerdere zenders aanwezig met spraakmakende programma's. Hij heeft intussen een impressionant palmares. Zo dragen onder andere Kroost, Schild en vriend en Onze dochter heet Delphine zijn signatuur. En nu is er dus Het huis. Niet iedereen kan bijna tezelfdertijd programma's claimen bij VTM, SBS en VRT. Nog minder Vlaamse programmamakers slagen erin om in Franstalig België aan bod te komen.

Talent en verontwaardiging maken het verschil. Zijn item in Karen & De Coster illustreert dit misschien nog het best. Het legt ook zijn missie bloot: de oorlog verklaren aan de bullshit. Het rechtstreeks confronteren van vuilspuiters op de sociale media vergt moed en overtuiging. Intussen blijkt natuurlijk dat er met een medium zoals Twitter fundamenteel zaken loos zijn. Dit begint zich ook te vertalen in slechte financiële resultaten. Goens legt dan toch maar heel concreet de achillespees bloot van dit wereldwijd gebruikte expressiemiddel.

In Het huis zie je hem Luc Appermont uit zijn comfortzone duwen. Hij daagt hem op een weinig subtiele manier uit. Het levert intrigerende televisie op. Soms keert zijn brutaliteit zich ook tegen hem. Het getreiter tussen hem en de VRT op kosten van de gestorven kompels in Chili enige jaren geleden was zeker niet zijn meest bevlogen moment. Maar misschien moet je naast enorm veel talent ook een slecht karakter hebben om sterke actualiteitsprogramma's te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234