Donderdag 21/11/2019

Standpunt

De Lijn wordt stilaan gewurgd. Het personeel en de reizigers zijn de dupe

Beeld rv

Cathy Galle is journalist.

Het is alsof je de lat voor een polsstokspringer hoger legt en hem vervolgens laat springen met een gehalveerde stok. Zo ongeveer moet de directie van De Lijn zich dezer dagen voelen. Wie het Vlaams regeerakkoord leest, merkt dat er veel van de vervoersmaatschappij verwacht wordt. Het aanbod aan bussen en trams moet omhoog, net als de snelheid, de stiptheid én de klantentevredenheid. Alleen, daar staat nul komma nul euro tegenover.

Meer nog, De Lijn zit al tien jaar in besparingsmodus en ook de toekomst oogt weinig rooskleurig. Grote budgetverhogingen komen er niet. En het weinige extra geld dat De Lijn zal krijgen, is amper voldoende om de stijgende kosten te dekken. Het zorgt op vele fronten voor onbegrip. Want als we ooit nog klimaatdoelstellingen willen halen, zullen we wel moeten inzetten op meer en beter openbaar vervoer. 

“Het lijstje met vragen voor extra middelen is lang”, zei Vlaams minister-president Jan Jambon deze week nog aan een groep studenten van de UGent. Begrijp: iedereen vraagt geld en dat is er gewoon niet. Alleen is er in het geval van De Lijn wellicht meer aan de hand.

Sardienen in een blik

Het is al langer een publiek geheim dat bepaalde politieke strekkingen de vervoersmaatschappij liever kwijt zijn dan rijk. Die strekkingen zien meer heil in een privatisering van ons openbaar vervoer. Door de vrije markt te laten spelen, zou dat openbaar vervoer volgens hen veel performanter kunnen werken.

Daar is iets voor te zeggen. Er zijn buitenlandse voorbeelden waar het toelaten van private spelers in het openbaar vervoer inderdaad succes heeft. Waar de bussen en trams zowaar op tijd rijden en het aantal reizigers in stijgende lijn gaat. Er zijn evengoed ook tegenvoorbeelden. Alles hangt af van hoe je die operatie doorvoert. De keuze voor privatisering kan dus een legitieme keuze zijn. Maar maak ze dan ook. Het heeft in elk geval het voordeel van de duidelijkheid.

Nu wordt De Lijn stilaan gewurgd. En daar zijn naast het personeel vooral ook de reizigers de dupe van. Bussen die niet komen opdagen terwijl ze dat volgens de dienstregeling wel horen te doen. Lijnen die geschrapt worden waardoor mensen alternatieven moeten zoeken. En reizigers die als sardienen in een blik zitten, als ze al in dat blik geraken. En dan denkt De Lijn nog eens aan het duurder maken van de tickets tijdens de spits. Je moet er als reiziger al veel voor over hebben om een bus of tram te nemen, of werkelijk geen enkel alternatief hebben.

Het doodknijpen van De Lijn zoals nu al jaren gebeurt, zorgt er vooral voor dat reizigers afhaken. En het is maar de vraag of die private spelers die sommige politici zo graag zouden zien opduiken hen straks nog zullen kunnen terugwinnen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234