Zondag 13/06/2021
Roel Wauters. Beeld DM
Roel Wauters.Beeld DM

StandpuntRoel Wauters

De kans is groot dat ook elektrische bedrijfswagens straks maar mooi staan te blinken in de file

Roel Wauters is journalist.

“Een elektrische auto? Dat kan, maar enkel als u het engagement aangaat om er maar één keer per week mee naar het werk te komen. De andere dagen neemt u de trein.” Dit antwoord van een hr-dienst, uit het bedrijfsleven gegrepen, toont aan dat we nog een lange weg te gaan hebben om het bedrijfswagenpark te vergroenen.

Elektrische auto’s zijn in opmars, dat wel. Maar van een revolutie is geen sprake. Vooral plug-inhybrides doen het goed, dat zijn auto’s die naast een stekker ook nog een verbrandingsmotor hebben. Maar hoe groen zijn die? Een keer het fiscale voordeel op zak is gestoken, laten veel bestuurders de oplaadkabel net iets te vaak achter in de garage.

Maar ook nog te veel werkgevers aarzelen nog. Wat als de werknemer in kwestie zijn auto niet thuis kan opladen? Zijn er wel genoeg oplaadpalen? Zullen de kosten door hogere elektriciteitstarieven niet de pan uit swingen? Het levert kafkaiaanse conversaties zoals hierboven op, waarbij de hr-dienst een auto toekent aan een werknemer om die toch maar zo weinig mogelijk te gebruiken.

Dus ja, als de federale regering straks vanaf 2026 enkel nog een fiscaal voordeel wil toekennen voor volledig elektrische auto’s, dan getuigt dat van enige ambitie. Het zal de enige manier zijn om de elektrificatie van ons wagenpark in een stroomversnelling te brengen. We lopen mijlenver achter op bijvoorbeeld Nederland, waar er in Amsterdam alleen al bijna zoveel laadpalen zijn als in heel Vlaanderen. Door de hefboom van bedrijfswagens te gebruiken, kunnen er grote stappen vooruitgezet worden, ook wat betreft de laadinfrastructuur. Niet toevallig maken de Vlaamse en federale regeringen ook daar nu geld voor vrij.

Het strekt financiënminister Vincent Van Peteghem (CD&V) bovendien tot eer dat hij, na krap acht maanden besturen, op het punt staat om opnieuw een akkoord te sluiten over een extreem netelig dossier. Eerder al wist hij socialisten en liberalen te verzoenen over de effectentaks, die grote financiële transacties belast. Nu staat hij op een zucht van het ingrijpen in het systeem van de bedrijfswagens, nog steeds de heilige koe voor heel wat werknemers.

En toch is deze hervorming een gemiste kans. Ook na de hervorming blijft de federale overheid de werkgevers aanmoedigen om hun personeel uit te betalen in auto’s. Is het nuttig die fiscale koterij, die er ooit kwam om via een omweg de loonkosten te drukken, te renoveren? Ook al rijden al die mensen straks rond in een elektrische auto, de kans is groot dat ze dan maar mooi met die elektrische auto in de file staan te blinken. Ze stoten dan misschien geen CO2 uit, maar de economische kosten door de oeverloze vertragingen blijven dezelfde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234