Woensdag 18/09/2019
Beeld rv

Column

De iPhone? Een fototoestel waarmee je kunt sms’en

Mark Coenen is columnist van De Morgen.

Is het een vogel, is het een vliegmachien? Nee, het is een fototoestel waarmee je kunt sms’en. Meer aandacht moet aan de release van alweer een nieuwe gsm van Apple niet gegeven worden. 

Een nieuwe iPhone is nog altijd wereldnieuws, al begint de aandacht voor de rattenvangers van de digitale verbeelding model na model wat af te kalven. Over de iPhone 11 kon je al voor de release lezen dat het gene vette was. Dat is nieuw. Toen Steve Jobs, Jobs, Jobs nog leefde, werden nog net geen extra journaals geprogrammeerd om collectief aan de lippen van de digitale dictator te hangen.

IJzersterke formule: gekleed in donkere jeans en T-shirt – een ideetje dat Mark Zuckerberg gejat heeft – preekte en praatte de gezondene als een moderne Fidel Castro op zijn dociele publiek in, dat zijn toespraak op gezette tijden onderbrak met een gulle lach of een donderend applaus. Een show die opgebouwd was als de eucharistieviering, alleen werd niet het lichaam van Christus maar het aantal gigabytes vereerd. ‘Looft nu allen 5G en ga heen in vrede.’

Op het einde kwam de algehele consecratie: met de simpele woorden “One More Thing” leidde Jobs het laatste item van zijn show in. Dat bleek altijd de belangrijkste vernieuwing of het leukste gadget. Waanzinnige taferelen. Men lustte er pap van. Men brak het kot af. Er kon eindelijk een smal lachje af bij Jobs. ‘Got ’m by the balls, don’t I?”, zag je hem denken.

Ondertussen vraten alle andere marketingdirecteurs van frustratie hun klak op, want geen enkel product heeft in de laatste honderd jaar meer gratis reclame gekregen dan de verre nazaten van het bakelieten toestel dat Alexander Graham Bell in 1876 uitvond.

Na zijn dood, nu bijna acht jaar geleden, werd de rol van Jobs overgenomen door Tim Cooke, die niet de uitstraling heeft van de smalle uit Silicon Valley, maar Apple wel vaardig door de stormen van de steeds zwaardere concurrentie loodst. Op de najaarspresentaties is er nauwelijks iets veranderd, alleen draagt Cook een zwart hemd en geen coltrui. Genie zit in de details.

Voor de rest blijft het een optocht van sober geklede mannen van middelbare leeftijd die op sonore wijze kond doen van de revolutionaire verbeteringen van hun toestellen, en iedereen trapt er met open ogen in. De marketingdirecteurs van de concurrentie beginnen nu na hun klak ook hun schoenzolen op te eten, want zelden heeft een ouderwets format zo veel succes gehad. Geen fotomodel in zicht en toch op alle voorpagina’s. 

Benieuwd waar ze de volgende keer mee gaan afkomen, want de spoeling wordt dun. Je kunt geen betere camera’s blijven beloven, ooit is het beeld scherp genoeg. 

Als de volgende iPhone niet geschikt is om tegelijk een vijs in de muur te draaien en microgolfgewijs een eenvoudig gerecht op te warmen, dan moet ik hem niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234