Zondag 15/12/2019

Standpunt

De entree van Google in Molenbeek is moedig, slim en hoopgevend

Koen Vidal Beeld Eva Beeusaert

Koen Vidal is journalist bij De Morgen.

Molenbeek kun je op veel manieren beleven. Je kunt de Brusselse gemeente mijden als de pest en je vooral laten leiden door berichten over geradicaliseerde jongeren, drugscriminaliteit en bovengemiddelde werkloosheid. Onjuist zijn al deze verslagen niet, maar als je ze zonder nuance naast elkaar legt, kom je al snel tot de hellhole-impressie die de Trumpianen van deze wereld zo graag verspreiden om kiezers aan zich te binden.

Een gewone burger met gezond verstand voelt dat er iets niet klopt aan dat zwart-witbeeld. En wie regelmatig door de straten van Molenbeek wandelt, weet dat de realiteit veel geschakeerder en ingewikkelder is dan professionele angstaanjagers ons willen doen geloven. Deze gemeente is arm, dat valt meteen op. Maar de straten zijn ook levendig: veel volk op straat, kleurrijke groentestalletjes en als je langer dan een half uur rondstapt, passeer je bijzondere plekken zoals het Huis van Culturen, de tuin van bibliotheek de Boekenmolen, muziekcentrum de Vaartkapoen en eethuisjes als het Palais de Balkis, waar we u de bioham uit Andalusië kunnen aanraden.

Veel straatleven, veel cultuur

Gesprekken met Molenbekenaars zullen dit gesofisticeerde beeld met meer details inkleuren: veel straatleven, veel cultuur. En ja, ook zorgwekkend veel werkloosheid. En inderdaad, soms ook personen die akelig radicale uitspraken doen en idiote meningen hebben over vrouwenrechten.

Het is net dat ingewikkelde, dynamische en deels problematische beeld dat niet enkel minister voor Digitale Agenda Alexander De Croo maar nu ook Google heeft aangetrokken om Molenbeek een nieuwe kans te geven. De internetgigant investeert 200.000 euro in MolenGeek, een codeerschool en start-up-incubator die jongeren zonder diploma digitale skills aanleert en hen voorbereidt op het bedrijfsleven of het zelfstandigenbestaan. MolenGeek bouwde sinds zijn oprichting in 2015 een netwerk uit van 800 jonge IT-experts en elk jaar studeren er 60 nieuwe jongeren af van wie 40 procent vrouwen.

De entree van Google in Molenbeek is moedig, slim en hoopgevend. Het wereldberoemde bedrijf hoopt de rest van de ondernemerswereld duidelijk te maken dat er in migrantenwijken als Molenbeek veel dynamiek en energie zit die je niet verloren mag laten gaan. Door zulke wijken te vitaliseren geef je niet enkel een kwaliteitsvolle toekomst aan honderden jongeren, maar keer je ook een evolutie die voor veel frustratie en armoede zorgt en in zijn meest extreme vormen ook voor geweld.

Google toont aan dat je als bedrijf op twee manieren met de wereld kunt omgaan: je kunt de problemen de rug toekeren, jongeren aan hun lot overlaten en de boel laten verrotten; of je kunt je verantwoordelijkheid nemen, jongeren kansen geven en een moedige poging wagen om een stad te helpen floreren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234