Woensdag 20/11/2019

De echte Apple-innovatie: nooit eerder slaagde een bedrijf erin zijn producten een heilige status te verlenen

Beeld rv

Bert Wagendorp is columnist van de Volkskrant. "Het is Apple gelukt ons wijs te maken dat winstbejag een vorm van weldoen is, en dat is een grotere innovatie dan alle iMacs, iPods en iPads bij elkaar", schrijft hij.

De Apple Watch is er. Eigenlijk verwachtte iedereen dat het achtste wereldwonder iWatch zou gaan heten, maar vermoedelijk omdat iedereen dat verwachtte, besloten ze bij Apple dat het de Apple Watch moest worden. We zullen dat overigens nooit zeker weten, want er komt bij Apple nog minder naar buiten dan uit de inner circle van de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un.

Ik bevond mij dinsdagavond in het fijne gezelschap van een technologytovenaar, die eerst de gammele wifi in ons appartement op duistere wijze naar grote hoogten had opgevoerd en daarna had ingeschakeld op de live-stream van de Applepresentatie vanuit het Flint Center for the Performing Arts in Cupertino, Californië. Dat bleek een heilige plek te zijn, omdat de inmiddels te midden van de goden zetelende Steve Jobs er ooit de iMac introduceerde, de iPod en de iPad.

De productpresentaties van Jobs zijn legendarisch. Hij zei bijvoorbeeld aan het eind ervan altijd 'One more thing', een zinnetje dat inmiddels de status van het Onze Vader heeft verkregen. Als Jobs 'One more thing' zei, klommen de toeschouwers op de banken, begonnen ze hard te schreeuwen of barstten ze in tranen uit, waarna Jobs het gadget tevoorschijn toverde waar het die dag eigenlijk om draaide en de boel definitief uit de hand liep in een orgie van euforisch enthousiasme.

Log en lelijk ding
Niet eerder in de geschiedenis van de mensheid slaagde een bedrijf erin zijn producten een heilige status te verlenen en bij elke innovatie de belofte van een nieuwe wereld en een nieuwe mens mee te verkopen. Het bijzondere is dat Apple in die claim gelooft, en veel van de Appleconsumenten eveneens. Het bedrijf maakt maar een paar producten, maar is daarmee naar beurswaarde gemeten wel het grootste bedrijf ter wereld geworden. Het is Apple gelukt een sterk religieus element in haar marketing te incorporeren en de resultaten daarvan zijn spectaculair.

Op de site van de Volkskrant verscheen gisteren bijvoorbeeld een fotospecial met zeventien foto's van het in Cupertino onthulde mirakel, waarvoor andere bedrijven duizenden euro's hadden moeten betalen.

Gisteren sprak Jobs opvolger, Tim Cook, de magische woorden 'One more thing' uit. Het publiek begreep de goddelijke hint en reageerde alsof Cook de wederkomst van Christus aankondigde.

"Nu komt hij met het horloge", zei de nuchtere technologytovenaar naast me. Inderdaad zweefde er een horloge door de ruimte. Het leek mij een log en lelijk ding. Dat vond Tim Cook niet. Hoewel hij het horloge vast en zeker al heel vaak had gezien, leek hij toch zwaar ontroerd. Apple zegende ons met iets wonderbaarlijks, iets zo groots dat het amper viel te bevatten, zelfs niet door bedenker zelf.

De Apple Watch geeft op een triljardste seconde nauwkeurig de tijd aan, zodat je, als iemand je vraagt hoe laat het is, heel wat nauwkeuriger kunt antwoorden dan na een blik op de kerkklok. Verder meet het apparaat je hartslag en je bloeddruk en stuurt die door naar vrienden.

Niet alleen naar vrienden natuurlijk, maar ook naar je dokter en verzekering. Zodat die kunnen zien of je wel genoeg hardloopt en niet te veel zuipt. Het is opmerkelijk, hoe snel Dave Eggers' 'The Circle' werkelijkheid wordt - het zal niet lang meer duren of de toekomst in zijn boek zal alweer verleden zijn.

Overigens leek het 'One more thing'-gebed me meer geschikt voor de innovatie Apple Pay. Daarmee incasseert het bedrijf straks een mooi percentage van elke uitgave die u doet.

Het is Apple gelukt ons wijs te maken dat winstbejag een vorm van weldoen en medemenselijkheid kan zijn, en dat is een grotere innovatie dan alle iMacs, iPods en iPads bij elkaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234