Zondag 20/10/2019
Hannes Reichelt kort vóór zijn crash tijdens de afdaling in Kitzbühel. Beeld EPA

Hans Vandeweghe

De dood skiet ook mee in Kitzbühel, altijd weer

Hans Vandeweghe verblijdt u elke maandagochtend op deze plek en onder deze noemer met een eigenzinnige en niet altijd voor de hand liggende wandeling door het sportgebeuren van het voorbije weekend en bij uitbreiding de voorbije week.

Ik ben opgegroeid met heel weinig zenders op de televisie. Dat is geen reden voor nostalgie want het was vroeger niét beter, maar wel overzichtelijker, dus makkelijker en je miste vooral niks van de grote sportmomenten. Eén blik op de Humo en je wist wat er gaande hand was.

Dat is in de 21ste eeuw wel anders. Vroeger had ik voor geen geld van de wereld de afdaling van Kitzbühel gemist. Weken van tevoren had ik alle andere afdalingen gevolgd - via welke zender dan ook - en via de onvolprezen sportkrant Sport Zürich had ik de verslagen en reportages gelezen. Later kwam Eurosport ons verblijden met een volledige coverage van het skiseizoen en vanaf dan was het cherrypicking want voor je het wist zat je op een mooie winterochtend uren aan één stuk skiën te kijken, tot en met de reuzenslalom voor vrouwen in Haus am Ennstal, in plaats van zelf een gezond loopje in het bos te plegen.

Dit weekend is Die Streif aan mij voorbijgegaan zonder dat ik er acht op sloeg en ik heb niet eens zelf gesport. De Streif is de afdaling in Kitzbühel in het kader van de bekende Hahnenkammrennen en zegt van zichzelf dat dit de zwaarste afdaling ter wereld is. De Streif is misschien de bekendste, de meest spectaculaire, de meest bezochte, maar de zwaarste is volgens de skiërs zelf de Lauberhorn in Wengen, want die is een stuk langer, maar dat is een geheel andere discussie.

Ik wist pas dat er in Kitz was geskied nadat de radio meldde dat de afdaling was stopgezet na megacrashes van drie favorieten. Gisterenavond ben ik op YouTube gaan surfen. Tik 'horror crash race kitzbuehel' in en je krijgt alles wat je wil. Zelfs de hele reportage van ORF Eins Live van haast twee uur staat op YouTube. Apart vind je ook beelden van 'horror crash Streitberger', 'horror crash Reichelt' en 'horror crash Svindal'. Ik heb ze allemaal bekeken en hoewel ik op sneeuw ski en niet op een steile oneffen ijsvlakte en mijn topsnelheid geen 140 maar hooguit eens 89 kilometer per uur was - gemeten met een appje, dus niet zo betrouwbaar - heb ik met een skivakantie in het vooruitzicht mijzelf toch gepijnigd.

Hans Vandeweghe. Beeld bob van mol
Aksel Lund crasht tijdens de afdaling in Kitzbühel. Beeld AFP

Ik moest terugdenken aan die ene keer dat ik olympisch kampioen Tommy Moe ben gaan interviewen in Val d'Isère en hoe ik eerst een stukje van race op een parallelpiste heb gevolgd, naast de face de Bellevarde. Die snelheden... dat gekraak op dat ijs van die ski's... Om uiteindelijk bij de start van de tweede en derde garnituur in het startcafé beneden aan de lift te belanden te midden van het jonge skivee dat wachtte op de call om de lift te nemen. Lijkbleke jongetjes heb ik daar gezien. De lavabo's in de toiletten hadden ze ondergekotst en de potten waren tot de rand gevuld met slappe kak. "Certains ont vraiment peur," zei de begripvolle cafébaas.

Het beste - nou ja - filmpje van zaterdag is dat van de val van de leider in de wereldbeker Aksel Lund Svindal. Het duurt zes minuten, inclusief de analyse. De geschreven commentaar erbij zegt dat hij in een net is beland - een redelijk understatement, maar kijkt u zelf - en dat hij ongedeerd is. "Er blieb aber unverletzt." Ook niet helemaal correct want hij heeft aan één knie een gescheurde kruisband en een gescheurde meniscus, wat in die sport driekwart jaar revalidatie betekent.

George Streitberger, Hannes Reichelt en Aksel Lund Svindal, drie kanshebbers, crashten alledrie op de Hausbergkante, alledrie op hetzelfde plekje, in dezelfde 'kompression'. Meestal is dat een knikje in de bergwand, waar in de zomer vaak een weg of en pad de wand kruist. Zelfs wij amateurs hebben er last van, zeker als het zicht niet goed is. Op een stuk piste waarop maar twee keer per jaar wordt geraced, kan dat makkelijk worden weggewerkt. Onbegrijpelijk dat de internationale skifederatie dit heeft goedgekeurd.

"Is skiën gevaarlijker dan Formule 1?," vroegen de commentatoren aan Bernie Ecclestone en Niki Lauda en die draaiden rond de pot. Skiën is vele malen gevaarlijker dan Formule 1. "Das Risiko fährt mit," besloot de man langs de rand van de piste. Jazeker, en de dood skiet ook mee, altijd weer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234