Dinsdag 11/08/2020
Mark Coenen.Beeld DM

ColumnMark Coenen

De beursgang van Warner Music moet zuur overkomen bij de dwangarbeiders der podiumkunsten

Mark Coenen gaat op wandel met de week.

“Als-ie maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien halfdoo­ho­hood”, met daarna een herkenbare jengelende gitaar: elke zichzelf respecterende Oudere Jongere weet dat ik het over ‘Hoe sterk is de eenzame fietser’ van Boudewijn de Groot heb.

Die tekst klopt niet meer: voor de voetballer geschopt kan, worden is hij al theatraal tegen de grond gegaan en spant zijn manager meteen een rechtszaak aan tegen de scheidsrechter en de legger van de oneffen grasmat, die de val veroorzaakt heeft. En tijdens de coronacrisis zijn ze allemaal doorbetaald.

Als ie maar geen muzikant en bij uitbreiding acteur, auteur, schilder of mimespeler wordt is de nieuwe songtekst. De hele cultuursector ligt op apegapen en krabbelt moeizaam recht, reikhalzend uitkijkend naar de beloofde financiële injectie van de Vlaamse regering.

Ook wie moet leven van zijn instrument, staande of zittend op een podium, kon het sinds half maart helemaal schudden. Men trok zich moederziel alleen terug in repetitiekoten met veel dempend tapijt: ik voorspel voor binnenkort een gigantische explosie van nieuwe en prachtvolle songs.

Kleine compensatie voor de saaie zomer, zeker voor zij die op de laatste festivaldag graag wakker worden met hun hoofd in een teiltje verschaalde pils, met naast zich een vormeloos snurkend voorwerp waarin na lang zoeken een mens herkend kan worden.

Terwijl de muzikant van sappelen zijn hoofdberoep maakte, gaan de grote jongens vrolijk naar de beurs. Toen het aandeel van platenfirma Warner Music woensdag op de beurs kwam, ging het meteen door het plafond en cashte de eigenaar een époustouflant bedrag. Aan meer dan dertig dollar per aandeel mocht de naar verluidt sympathieke Oekraïens-Amerikaanse zakenman Len Blavatnik deze week samen met de andere aandeelhouders twee miljard dollar op zijn rekening bijschrijven. Waar al een kloeke 20 miljard dollar op stond.

U gaat mij niet horen klagen over platenmaatschappijen, want ik ben op hun kosten in een ander leven ongeveer de hele wereld afgereisd, op zoek naar nieuwe muziekjes, logerend in trendy hotels en gefêteerd als was ik de nieuwe Christus, met een exclusief interview met desbetreffende artiest erbovenop.

Allemaal op kosten van dezelfde artiesten die bij de jaarlijkse afrekening van hun opbrengsten zagen dat ze ook meebetaalden aan de snoepreisjes van slungels zoals ik.

De stellaire beursgang van Warner Music moet bij de modale dwangarbeiders der podiumkunsten zuur overkomen: niet hij die met versterkers sleurt wordt rijk, maar wel hij die een pied-à-terre heeft in de Londense City.

Wie van de supersterren een beetje handige manager heeft – allemaal dus, daar ga ik toch van uit – laat zich in de toekomst dan ook niet meer uitbetalen in royalty’s maar in aandelenopties en een kloek jaarlijks dividend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234