Zaterdag 19/09/2020
Beeld DM

StandpuntBart Eeckhout

Dat de cultuursector zo genadeloos onder de knoet wordt gehouden, is het gevolg van een gebrek aan economische macht

Bart Eeckhout is hoofdredacteur. 

Een kaalslag. Het woord is niet overdreven, voor wie de vele getuigenissen – noodkreten, eigenlijk – beluistert vanuit de cultuursector. Voorstellingen worden geannuleerd, contracten opgezegd, spaarrekeningen leeggemaakt. Bijna nergens slaat de coronacrisis zo fel toe als hier. Het anders zo kleurrijke en diverse veld van gesubsidieerde of niet-gesubsidieerde cultuurmakers staat collectief uit te drogen.

Dit is zeer onrechtvaardig. Het lijdt geen twijfel dat verstrengde coronamaatregelen noodzakelijk waren. Er is evenwel geen enkele reden waarom, met name in Antwerpen, Vlaanderens culturele hoofdstad, meteen ook maar het hele kunst- en evenementleven is lamgelegd. Weinig sectoren hebben zich zo ingespannen om nog wat van de zomer te maken, met extra beveiliging en activiteiten in open lucht. Geen enkele besmetting valt te associëren met een culturele bijeenkomst.

Dit is veiligheidstheater. De drooglegging van de cultuursector beschermt ons voor geen meter meer tegen besmetting. Het is enkel een handige maatregel voor een overheid die haar strengheid wil etaleren. Een overheid, nota bene, die tot dit soort dwangbeleid moet overgaan, omdat ze haar eigen beloftes niet nakomt om tijdig een geruststellend test- en opsporingsbeleid op poten te krijgen.

Dat de cultuursector zo genadeloos onder de knoet wordt gehouden, is het gevolg van een gebrek aan economische macht. In West-Vlaanderen worden in één vleesbedrijf tientallen besmettingen tegelijk vastgesteld. Toch blijft het bedrijf open. Bij Antwerpse cultuurorganisaties is niet één besmetting genoteerd. Toch gaat de hele sector achter slot en grendel.

De gevolgen zijn immens in een omgeving die, helaas, aan elkaar hangt van de precaire arbeidscontracten. Mensen vallen in armoede, talent sijpelt weg. Fijn dat minister-president Jan Jambon (N-VA) een briefje schrijft om burgemeesters te vragen niet te gretig te verbieden, maar meer is nodig. Een gecontroleerde heropening van de activiteiten mag geen taboe zijn.

Dit is voor de getroffen sector, ook een geschikt moment om de eigen mechanismen tegen het licht te houden. In een belangwekkend interview geeft acteur Tom Van Dyck een schot voor de boeg. Te veel middelen vloeien naar de organisaties en instellingen, te weinig naar de kunstenaars zelf, stelt hij vast.

Gloedvol pleit hij voor meer samenwerking, en het herstel van ensembles met artiesten in het hart. Daar valt wat voor te zeggen. Dat kunstenaars en technici nu, als ‘freelancers’, vaak de hardste klappen krijgen, is op zijn minst onlogisch. Het is alsof FC Barcelona bij een crisis eerst Lionel Messi zou ontslaan, om de terreinverzorgers te kunnen blijven betalen.

De woorden van Van Dyck zullen niet overal hartelijk verwelkomd worden. Toch is ook dit debat nodig. Nu dient eerst de sector gered te worden. Punt. Als dat lukt, zijn de geesten vervolgens hopelijk open genoeg om ook dit gesprek te voeren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234