Dinsdag 09/08/2022

Pokemon Go

Dankzij Pokemon Go nemen pubers hobby van senioren over

Pokemon Go in Antwerpen, aan het MAS liepen honderden rond het gebouw. Eerder sloot de politie de Kammenstraat af voor verkeer omdat er teveel Pokemonjagers rondliepen. Beeld Eric de Mildt
Pokemon Go in Antwerpen, aan het MAS liepen honderden rond het gebouw. Eerder sloot de politie de Kammenstraat af voor verkeer omdat er teveel Pokemonjagers rondliepen.Beeld Eric de Mildt

Wim Soons is nationaal voorzitter van JONGCD&V.

WIM SOONS

De Pokémon-hype vult elke dag opnieuw onze kranten - over een winkelstraat die wordt afgesloten omwille van de drukte, een cursus voor Pokémon-trainers, of een pastoor die Pokémon in zijn preek verwerkt.

Wie voorbij de krantenkoppen kijkt, moet zich vooral verbazen over de geniaal eenvoudige manier waarop de makers van het spel erin geslaagd zijn om wandelen zo populair te maken. Tot voor enkele weken stond de term 'gaan wandelen' voor vele tieners, twintigers en dertigers immers gelijk aan een activiteit die voorbehouden was voor hun grootouders.

Een tweet die ik enkele dagen geleden las, vat dit perfect: "Mijn zoon komt nooit uit zijn zetel, en vandaag is hij 4 kilometer gaan wandelen. Een mirakel?"

De sleutel tot dit succes is 'gamification'. Volgens het woordenboek: 'Het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen.'

Geen enkele speler wordt immers maar in het minst gedwongen om te wandelen. Er is geen 'financiële beloning', en toch malen deelnemers kilometers af. Goed voor de gezondheid, en daarnaast ontdekken gebruikers via de Pokéstops ook honderden bezienswaardigheden in eigen stad, en leren Amerikaanse Pokémon Go'ers zelfs in sneltempo het metrisch systeem kennen. Het aantal 'miles in 2, 5 of 10 kilometer' is immers goed om weten als je al stappend een ei wilt uitbroeden.

null Beeld

Dit alles toont ons een glimp van het potentieel van gamification. Want waarom hoeft het bij wandelen te stoppen? Waarom kunnen we jongeren al 'spelenderwijs' geen geschiedenis of aardrijkskunde leren? Chemie of muziek? Cultuur of, godbetert, wiskunde?

Het is moeilijk om het potentieel hiervan te overschatten. Zo is er het intrigerende voorbeeld van het onlinespel Foldit. Ontwikkeld in 2010 door het Center for Game Science van de Universiteit van Washington, had het tot doel om de kristalstructuur van een eiwit te achterhalen. Dit was immers een essentiële puzzel in de strijd tegen hiv, waar wetenschappers al 15 jaar tevergeefs onderzoek naar deden. De online-applicatie was echter geen droge kost, maar een spel waarbij je al puzzelend eiwitten (ont)vouwde.

Het resultaat overtrof alle verwachtingen. 240.000 gebruikers registreerden zich, speelden tegen elkaar, en ontcijferden in 10 dagen tijd dat wat al 15 jaar een mysterie was.

Een ander voorbeeld is de app Flo, product van een Nederlandse start-up. Die wil de gebruiker aanzetten om veilig te rijden, en doet dat door op 4 parameters - optrekken, snelheid houden, bochten nemen en remmen - punten te geven. Dit alles gebeurt volledig automatisch, op basis van de gps-gegevens. Sinds februari is er ook een verzekeraar, Whoosz, die een autobestuurder een korting geeft als hij goede punten scoort op zijn Flo-profiel. Alweer is het maatschappelijke potentieel enorm.

Het succes van Pokémon moet Vlaanderen wakker schudden over de enorme mogelijkheden die gamification vandaag biedt. Het is zowel aan bedrijfsleven als overheid om hierop in te spelen.

Denken we maar aan het hoge percentage vroegtijdige schooluitval. Heel wat jongeren geven aan naar een ander concept van onderwijs te verlangen en hoewel er inspanningen gedaan worden en de cijfers rond ongekwalificeerde uitstroom in een dalende trend zitten, blijft de problematiek immens.

Hoeveel van deze drop-outs zouden zich vandaag blaren lopen terwijl ze, geheel vrijwillig, vele kilometers afmalen? En welke gamification-start-up wint hen terug voor het onderwijs?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234