Dinsdag 23/04/2019

Opinie

Dan toch geen chaos in Antwerpen

Herman Welter. Beeld kos

Herman Welter volgt sinds 1964 de spoorwegen en het stads- en streek-vervoer in binnen- en buitenland. Hij is journalist bij het Nederlands-Belgische vakblad Magazine Personenvervoer.

De Lijn heeft de knip van de Antwerpse Leien vrij goed doorstaan maar de gebreken blijven: onbetrouwbare dienstverlening door gebrek aan een groene golf (van begin- tot eindpunt altijd groen bij verkeerslichten) en geen of manke informatie aan de haltes en in de meeste voertuigen.

Wel had De Lijn op knooppunten dinsdag medewerkers ingezet om haar klanten wegwijs te maken. Die medewerkers staan wel machteloos als na ruim een half uur nog steeds geen tram in zicht is zoals dinsdagochtend bij het Zuidstation.

Het helpt de regelmaat niet als de evenementenmanager van De Lijn groen licht geeft voor filmopnamen op een plek waar de lijnen 4 en 10 passeren. Op het Zuid zagen we vijf trams van lijn 4 achter elkaar rijden. Hoe belangrijk is de vaak eenzame reiziger?

Het nieuwe tramtraject naar de P+R Havana op de Luchtbal werd op 3 juni ingereden. Minister Ben Weyts was present. Waar de camera’s draaien... Heeft de bewindsman niet opgemerkt dat de verkeerslichten op de Noorderlaan anti-tram zijn? Net als elders in de stad. We reden woensdag met lijn 6 naar de halte Kruishof in Wilrijk. We stonden voor elk licht. Op de Frankrijklei staat de tram meer dan een minuut voor rood terwijl er geen auto in de buurt is. 

Reuzenpijp

De tramcapaciteit wordt niet optimaal ingezet. Op gemeenschappelijke trajecten rijden de trams al decennia achter elkaar. In de reuzenpijp onder de Turnhoutsebaan vervoeren de lijnen 8 en 10 vooral veel lucht. Ook hier rijden de trams rijden kort na elkaar. Tijdens de daluren kun je besparen op buskilometers door reizigers in Wijnegem te laten overstappen op de tram. De bus is trouwens nog minder stipt dan de tram.

Wat de klachten over gewijzigde trajecten betreft. Openbaar vervoer is en blijft een onvolmaakt systeem. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken.

De klemtoon moet in Antwerpen liggen op de tram en minder op de bus. Het ondergrondse net moet zo snel mogelijk worden voltooid. De kosten zijn een fractie van wat in de automobiliteit (Oosterweel) wordt geïnvesteerd.

Bordeaux

Gecombineerd met een groene golf, hoge frequentie, nette rijtuigen en klantvriendelijke informatie – zoals bij de MIVB in Brussel – kan de tram in Antwerpen een goed alternatief worden voor veel automobilisten. Dat is vandaag niet het geval. Geen Zwitserse voorbeelden deze keer. In München kon men door perfecte doorstroming zestien trams plus personeel besparen. In het autoluwe Bordeaux kun je, net als in de andere Franse tramsteden, de klok op de vertrektijden van de tram gelijkzetten. Dankzij de groene golf. Terloops, een tram die moet stoppen voor rood en na tien seconden groen krijgt, is geen doorstroming.

Volgens minister Weyts, niet gehinderd door kennis van zaken, moeten de reizigers niet klagen. “Nog nooit werd zoveel geïnvesteerd in tram en bus.” Wat ben je met nieuwe trams die niet rijden? Het aanbod van De Lijn zou onder zijn bewind zijn uitgebreid. De N-VA-bewindsman leeft blijkbaar in een wereld waar de onwaarheid regeert. Sinds 2012 werd fors bespaard. Niet alleen lege bussen werden geschrapt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.