Vrijdag 26/04/2019

Bijgedachte

Daar zijn de MIA’s weer, waar verrassende wendingen al sinds 2010 wegblijven

Zal deze Niels Destadsbader zijn award in de afdeling Nederlandstalig weggrissen voor de ogen de concurrentie? Beeld Photo News

Gunter Van Assche is muziekjournalist bij De Morgen.

Vanavond worden de MIA’s voor de twaalfde keer verdeeld onder de succesvolste muzikanten van het ogenblik. Maar wat heb je thuis eigenlijk aan dat jaarlijkse feest van de belangrijkste bijzaak?

Het zou best wel eens zo’n kwalijk 
guilty pleasure kunnen blijken, dat we er ooit door een legertje witjassen voor worden afgevoerd. Schuim om de lippen, vervaarlijk sissend in een veel te strakke dwangbuis. Maar hoé vermakelijk blijft het vooralsnog om met overslaande stem naar het tv-scherm te balken dat De Echte Winnaar alwéér bestolen is op de MIA’s. En waarom belt níémand in godsnaam 112?

Gunter Van Assche. Beeld RV

Elk jaar bezondigen we ons net zo graag aan een pronostiek als aan een ideaal winstscenario. Beide vallen niet zo vaak met elkaar te rijmen. Zo hoop je tegen beter weten in dat die ene dark horse alle gedoodverfde winnaars het nakijken geeft. Madensuyu, dat het artwork van Angèle naar de brolsectie verwijst? Vingers gekruist! Commerciële glibberalen en giechelmiepjes - you know who you are - die een zuur glimlachje voor de camera forceren na onverhoeds verlies tegen een Fremdkörper in de lijst? Ons kattenkruid!

Maar zo mooi wordt het bijna nooit. Spectaculaire wendingen blijven sinds 2010 goeddeels uit tijdens deze hoogmis van het landelijke muziekgild, na een aantal edities waarbij de grote kanshebbers té vaak verrassend - en vloekend - uit de boot vielen. Vanavond moet Soulwax dus allicht wéér de duimen leggen voor seriële winnaar Lost Frequencies. Nijdig zullen we tegen de kamerplant mopperen dat ‘Zoutelande’ een verrückt Duits nummer is, gebracht door een Hollands zootje zemels. En handenwrijvend beramen we nu al een gifmoord, in de veronderstelling dat Niels Destadsbader zijn award in de afdeling Nederlandstalig zal weggrissen voor de ogen van Frank Vander linden, in weerwil van diens ontroerende Nachtwerk.

Prijsuitreikingen bewijzen eigenlijk vooral dat wij volkomen onbevoegd zijn om ons te mengen in eender welke poppoll. De flatscreen thuis – al net zo plat als die winnende vijgen! – zal ongetwijfeld weer de volle lading krijgen. Maar wát kijken we er opnieuw met perverse voorpret naar uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.