Zaterdag 20/07/2019

Opinie Kees Meerman

Cruiseschepen in lage-emissiezone Antwerpen: te gek voor woorden

Beeld Laenen

Kees Meerman is cabaretier en zanger en woont al 24 jaar in Antwerpen

Op het mooiste stukje Schelde in Antwerpen, aan ’t Steen, komt een 350 meter lange loopbrug voor cruiseschepen met een ponton en een nieuwe terminal. Antwerpen lijkt er alles aan te doen zo veel mogelijk cruises ’t Stad binnen te halen. Zo’n schip is nochtans onnoemelijk vervuilend. Het zijn varende steden. Om hen voort te stuwen is onnoemelijk veel brandstof nodig. Eenmaal aangemeerd in Antwerpen blijven de generatoren draaien, waardoor ze een hoge concentratie luchtvervuiling creëren.

Die cruiseschepen meren aan midden in de lage-emissiezone. Een oude dieselwagen mag ’t Stad niet meer in. Maar een cruiseschip mag varen tot aan de kathedraal.

Het stadsbestuur praat over de economische voordelen van zo’n cruiseschip. Ik vraag me af welke voordelen dat zijn? Ten eerste betalen ze niks om aan te meren. Het zijn de enige gemotoriseerde voertuigen in Antwerpen die geen parkeergeld betalen! De passagiers slapen en eten in het cruiseschip zelf. Moeten we dan blij zijn met het pintje dat ze drinken in ’t Stad? Weegt de verkoop van een doos pralines op tegen al die vervuiling?

Er zijn genoeg nieuwe technologieën om cruiseschepen schoner te maken. Elektriciteit en waterstof zijn beschikbare alternatieven. Maar de cruisesector lijkt niet bereid die transitie te maken. Daarom hebben we overheden nodig om de sector te bewegen zich aan te passen aan deze tijd en op groene energie te gaan varen.

Filters?

Het is niet zo dat Antwerpen niets doet. De universiteit van Antwerpen is op dit moment bezig filters te ontwerpen die de uitstoot moeten opvangen. Eenmaal aangemeerd zou er een filterkap boven het cruiseschip komen te hangen die een deel van de vervuiling opvangt. Ziet u het al voor zich? Die filters worden op dit moment ontworpen, daarna moeten ze worden getest. Kortom; het is nog niet voor morgen. Bovendien is het helemaal niet zeker dát ze er ook echt gaan komen, én wie het gaat betalen. Ik vraag me ook af hoe ze die filters plaatsen. Met een kraan? Waar komt die kraan te staan? Naast ’t Steen?

Het cruiseschip Europa in de haven van Antwerpen in 2007. Beeld BELGAIMAGE

Die filters pakken ook niet de oorzaak van het probleem aan: de vervuiling. Ze pakken enkel de symptomen aan. Want die roetdeeltjes worden opgevangen in een filter, die daarna vermoedelijk wordt weggegooid en verbrand, in een van de verbrandingsovens rond Antwerpen? Ik noem dit probleemverplaatsing, geen oplossing.

Het is te gek voor woorden dat ’t Stad zijn eigen inwoners een regime oplegt met zijn lage-emissiezone, terwijl ze grote cruiseschepen  massavervuilers – met open armen ontvangt. Je zou toch zeggen dat Antwerpen, met een luchtkwaliteit die behoort tot de slechtste in Europa, er alles aan zou doen om de vervuiling aan te pakken. Maar nee. We leggen een obstakel in de vorm van een loopplank naast ’t Steen. Alles om die vervuilers met open armen te ontvangen. Misschien kunnen ze beter filterkapjes uitdelen aan de fietsers en mensen op de terrasjes rond de kathedraal. Welkom in de lage-emissiezone Antwerpen.

Kees Meerman Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden