Dinsdag 18/06/2019

Column

Creatief omgaan met verdriet, het is niet iedereen gegeven

Rhiannon Giddens: kunstenaar met een ziel. Beeld rv Tanya Rosen-Jones

Marc Didden is columnist en filmmaker. Onder de noemer R-E-S-P-E-C-T schrijft hij wekelijks over wie en wat hem heeft ontroerd.

Het heeft in deze eigenste krant gestaan dus bestaat er wel een zekere kans dat het waar is: het is onderhand statistisch bewezen dat blanke heteroseksuele vrouwen het niet gemakkelijk hebben in bed. Voornaamste oorzaak van dit ongemak: blanke heteroseksuele mannen, natuurlijk, die overigens ook grotendeels verantwoordelijk zijn voor files op de snelwegen, het veelvuldig niet werken van roltrappen in onze stations en het verwerpelijke hooliganisme dat we kennen van voor, tijdens en na belangrijke voetbalwedstrijden.

Marc Didden. Beeld Johan Jacobs

Het Academisch Onderzoeksbureau dat zich bezighoudt met ons liederlijk geluk wist ook nog te melden dat minnaarsverkeer in vele gevallen geoptimaliseerd kan worden. Partners moeten dan meer rekening gaan houden met het bespelen van de zogenaamde gouden driehoek. Ze moeten wat meer zorg dragen voor elkaars boven- en onderkant en ook nog voor een plek die zich ergens rond het midden van ons lichaam bevindt. Dat zou al snel tot... euh... bevredigende resultaten moeten leiden.

Southern belle

Als ik zoiets lees in deze en alle andere kranten, denk ik altijd twee dingen. Ten eerste dat ik dat eigenlijk al allemaal wist toen ik 19 was en ten tweede dat het goed is dat er universiteiten zijn. Want een mens vraagt zich weleens af wat mensen daar eigenlijk doen, zeker wanneer men vaststelt hoeveel vrije tijd zo’n blanke heteroseksuele man als Rik Torfs nog ter beschikking heeft om naast zijn Academische Activiteiten zo veelvuldig en wisecrackend door de wondere wereld van de media te dansen.

Hoe goed de Amerikaanse zangeres, violiste, banjospeelster en southern belle Rhiannon Giddens (foto) aan haar amoureuze trekken komt, weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Wat ik wel weet, is dat ze me mateloos fascineert sedert ik haar op de eerste dag van vorig jaar bezig zag en hoorde tijdens de Hootenanny, het muziekfestijn dat Jools Holland en de BBC naar goede gewoonte telkens organiseren tijdens de overgang van oud naar nieuw.

Wat Giddens doet, zou je door een smalle bril bekeken rustig ‘folk’ mogen noemen, maar als je de tijd en de moeite neemt om je in haar muziek te verdiepen, dan moet je het voor één keer eens zijn met haar Wikipedia-omschrijving, die het ook over “bluegrass, country, gospel, blues, jazz, soul, r&b, Celtic en americana” heeft, en daar valt in al die gevallen wel iets voor te zeggen.

Volgende zaterdag komt ze naar de AB in Brussel, maar als u daar niet bij kunt zijn, is een reisje langs YouTube warm aanbevolen en kunt u zich even goed storten op haar recente cd Freedom Highway. Dat is een prima werkstuk waarop Giddens zingend en spelend en soms zelfs lichtjes dansend afrekent met alle verdriet en pijn die haar afkomst met zich meebracht. Regelrechte slavernij liep nog tot zeer onlangs als een bloedrode draad door haar familiegeschiedenis. En het hoeft geen betoog dat op de politieke agenda van haar thuisgrond de zwarte vrouwenrechten traditioneel nog iets lager stonden dan vrouwenrechten tout court.

Maalbeek

Dat ongenoegen drijft Rhiannon Giddens dan tot het schrijven van een song als ‘At the Purchaser’s Option’, een tekst die ze baseerde op een krantenadvertentie waarin een zwarte vrouw van 22 jaar te koop aangeboden werd, samen met een negen maanden jonge baby, “which will be at the purchaser’s option”. Creatief omgaan met verdriet, het is niet iedereen gegeven.

In Le Soir lees ik een interview met een Brusselse metrobestuurder. “Nee,” zegt hij, “ik moet niet meer altijd aan die aanslagen denken. Behalve als ik door het station Maalbeek rij.”

Iedere dag, dus. Over een paar dagen is het al één jaar geleden dat de lafaards hun zelf geknutselde bommen het vuile werk lieten doen. Toch doet het nog pijn. Iedere dag. Ik wou dat ik een Rhiannon bij de hand had die er een pakkende song over kon schrijven.

Want ik kan u verzekeren: muziek helpt!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden