Maandag 14/10/2019
Mark Coenen. Beeld rv

Column Mark Coenen

Cool as fuck gaat Sylvia Huang het podium op en speelt daar de roofing van het dak

Mark Coenen is columnist.

In de Elisabethwedstrijd voor viool zijn wij thans gekomen aan de play-offs. Net zoals bij voetbal worden de prestaties van de finalisten beoordeeld door een panel van kenners, waarbij Herman van Veen de rol van Jan Mulder als Sierhollander overneemt.

Men is enthousiast, men is kritisch, men lult een eind weg.

Niet gehuld in een trainingspak, maar in maatpak en lange jurk.

Net zoals bij voetbal zendt men op Klara de volgende ochtend de samenvatting uit, met aangepast commentaar.

Heerlijk.

Op de vlucht voor de zoveelste barbarij over de kiezing van morgen vindt een mens hier rust en schoonheid en spanning en emotie.

Sylvia Huang. Beeld BELGA

Je zit als kijker op de schouder van de muzikanten, die hun instrumenten alle hoeken van de kamer laten zien. Dat zijn er in de klassieke muziek vele, want iedereen mag na een opgelegd stuk ook een eigen favoriet spelen. Eerst de uitwedstrijd, dan de thuiswedstrijd: in het tweede deel van hun performance gaan ze er echt voor, met een stuk dat ze geblinddoekt en met een hand op hun rug vastgebonden nog vlekkeloos zouden kunnen spelen.

Alles wordt uit de vioolkast gehaald.

De zenuwen van melomaan België zijn vioolsnaargewijs driedubbel gespannen nu een landgenote kans heeft om met de oppergaai naar huis te gaan.

De betrokken vrouw heet Sylvia Huang en heeft ijswater door haar aderen lopen. Glimlachend, cool as fuck gaat zij het podium op en speelt daar vervolgens de roofing van het dak.

Zij heeft een prachtige naturel en is volgens haar collega’s bij het Koninklijk Concertgebouworkest van Amsterdam een schat van een vrouw.

Zo ziet ze er ook uit.

Door een ongunstige loting moest zij maandag al van jetje geven, wat volgens de bookmakers haar winstkansen zeer verlaagt. Sinds 1989 won er niemand meer die op maandag al speelde. Enige matchfixing was hier wel op zijn plaats geweest.

Er zit weinig afwisseling in het repertoire der vingervlugsten: Tsjaikovski passeert vier keer, Brahms drie keer, Sibelius twee keer en Beethoven, Sjostakovitsj en Dvorak één keer.

Terwijl er zoveel prachtige vioolconcerto’s zijn. Alsof er in Humo’s Rock Rally alleen maar liedjes van de Beatles en de Stones gecoverd zouden worden.

De finalisten kiezen natuurlijk een werk waarin ze al hun virtuositeit kunnen etaleren. De vibrato’s vliegen ons om de oren, de toonladders reiken tot in de hemel.

Dat doet mij dan weer denken aan die veel te lange, overbodige solo in een bisnummer van een hardrockgroep, waarbij de gitarist ook eens wil laten zien dat hij over de frets kan wandelen als een kolonie rode mieren. Het toont alleen aan dat men heel snel heel veel noten kan spelen.

Ik word liever ontroerd. En ik zie liever de goals van Messi dan hoe hij op training het balletje vijfduizend keer hoog kan houden. Maar dat is detailkritiek.

Moge de Belgischte winnen!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234