Dinsdag 17/09/2019

Opinie David De Pue

Colruyt, toon dat duurzaamheid effectief in uw DNA zit

Een Colruyt-winkel in Lebbeke. Beeld Geert De Rycke

David De Pue is milieuwetenschapper en doctoraatsstudent aan de Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen van de UGent.

Toen ik tijdens het ontbijt het reclameblaadje van Colruyt doornam, de supermarkt waar ik als trouwe klant wekelijks mijn voedselaankopen doe, verslikte ik me ei zo na in mijn koffie. Met ‘The Litter Challenge’ daagt de supermarkt scholieren uit om komaf te maken met zwerfvuil. Tijdens twee actieve workshops georganiseerd door Colruyt en de vzw GoodPlanet leren scholieren uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs over zwerfvuil. Bovendien worden de leerlingen gestimuleerd om oplossingen te bedenken die het zwerfvuilprobleem oplossen. 

Vooralsnog geen redenen om de koffie (van het huismerk van Colruyt, overigens) in het verkeerde keelgat te gieten, hoor ik u denken. Tot ik u vertel dat Colruyt zich als lid van Comeos, de sectorvereniging van Belgische handel en diensten, hardnekkig verzet tegen de invoering van statiegeld op drankverpakkingen. Toen ik de supermarkt via Twitter attent maakt op deze opmerkelijke spreidstand kreeg ik vriendelijk antwoord van Laureen, de dame van dienst op de sociale media-afdeling van de winkelketen. Pientere leerlingen die met statiegeld op de proppen komen tijdens de ‘The Litter Challenge’ weten bij deze welk antwoord ze mogen verwachten van Colruyt: ‘Blikjes en flessen zijn maar een deel van het probleem’. 

Met 40 procent van het volume van het zwerfvuil wel een aanzienlijk deel, bedenk ik me. Bovendien is statiegeld een oplossing die haar deugdelijkheid heeft bewezen in onder meer Duitsland. Het systeem zou ook bijzonder duur zijn, werpt Laureen nog op. Niet als je de uitgespaarde milieuschade- en opruimingskosten in rekening brengt, zo blijkt uit talloze studies. De supermarkten in Duitsland hebben de invoering alvast goed doorstaan. 

Bovendien tekende de Franse afdeling van Colruyt, als lid van de Fédération du commerce et de la distribution (de Franse tegenhanger van Comeos) een open brief waarin ze zich achter de invoering van statiegeld bij onze zuiderburen schaart. Dus Colruyt: tijd om ook in Vlaanderen uw kar te keren. Neem uw verantwoordelijkheid en toon dat duurzaamheid effectief in uw DNA zit, zoals u op uw website pretendeert. 

David De Pue Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234