Maandag 28/09/2020
Mark Coenen.Beeld DM

ColumnDe gebeten hond

Carl Reiner was een van de grootste Amerikaanse komische genieën van de vorige eeuw, op zijn minst

Mark Coenen gaat op wandel met de week.              

De dood van Carl Reiner heeft hier geen rimpeling op de hofvijver veroorzaakt: de man was bij het grote publiek totaal onbekend.

Terwijl hij toch een van de grootste Amerikaanse komische genieën van de vorige eeuw was, op zijn minst.

Zijn dood was wel breaking news over de plas.

Jammer genoeg nemen wij dikwijls de verkeerde dingen over van de Amerikanen: denk hierbij aan mallotige feesten als Halloween en de beate bewondering voor tweedeklasser Trump van rancuneuze rechtse rakkers die snakken naar een minister­postje.

Maar Carl Reiner? Ho maar.

De zoon maakte meer naam dan de vader in de Lage Landen: in de jaren zeventig speelde Rob Reiner de rol van ‘Meathead’ in de legendarische Amerikaanse soap All in the Family – uitgezonden door de VPRO – en hij regisseerde ook kaskrakers als When Harry Met Sally en This Is Spinal Tap.

All in the Family draaide rond Simpelmans Archie Bunker, die op overtuigende wijze gestalte gaf aan de modale Amerikaan van toen: goedmoedig, vreselijk geopinieerd en, zeker in zijn taalgebruik, licht tot volbloed racist.

Dat de serie werd uitgezonden door de progressieve VPRO maakte ze verteerbaar voor velen, maar geen tv-station ter wereld zou dit in deze woelige tijden in zijn programmering durven opnemen. Archie Bunker is het prototype van de oerconservatieve Amerikaan die verdrinkt in zijn eigen vooroordelen, zeker over mensen met een anders gekleurde hoornlaag.

Hij was het witste typetje aller tijden op de Amerikaanse televisie.

Carl Reiner.Beeld Photo News

Reiner senior bereikte de gezegende leeftijd van 98 en was tot op het laatst zo scherp als een vers gewet aardappelmesje. Elke dag kreeg hij rond etenstijd steevast bezoek van zijn vriend Mel Brooks, waarna ze samen naar Jeopardy keken: bij ons heette dat Waagstuk, gepresenteerd door Luc ­Appermont.

Twee Joodse immigranten die een vriendschap deelden die meer dan zestig jaar standhield, twee weduwnaars die aan het einde van de paardenkoers van het leven elkaars stal bleven opzoeken om kopjes te geven.

Samen of afzonderlijk maakten ze komisch goud: Brooks Blazing Saddles, The Producers, Young Frankenstein, Reiner The Jerk, Dead Men Don’t Wear Plaid en The Man with Two Brains. De gulle lach was hun handelsmerk.

In een laatste dubbelinterview, afgenomen in februari, blijven de witzen over en weer gaan. “Mijn zoon Rob? Die zou eigenlijk president moeten worden, maar hij haalt niet eens een meerderheid in zijn eigen gezin”, bromde Reiner goedgemutst.

En hij haalt met sardonisch genoegen het antwoord aan van komiek George Burns op de vraag hoe het met zijn seks­leven gesteld was: “It’s like trying to put an oyster in a slotmachine.” Onvertaalbaar grappig.

Het geheim voor een lang leven?

“’s Morgens iets te doen hebben.”

Carl was de beste vriend die ik ooit heb gehad, zei Mel Brooks.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234