Woensdag 30/11/2022

Opinie

Brussel heeft alles om een aantrekkelijke stad te zijn. De sleutel ligt bij het mobiliteitsbeleid

Miek Stevens. Beeld rv
Miek Stevens.Beeld rv

Miek Stevens woont in Sint-Jans-Molenbeek en is actief voor burgerorganisaties die ijveren voor een leefbaar Brussel en een andere mobiliteit (1030/0, Mobilution, Filter-café-filtré)

Miek Stevens

Er hangt wat in de lucht in Brussel. Niet alleen te veel fijn stof, ook de stem van een boel mensen die voor dit gewest een andere aanpak van het verkeer willen.

Er heerst grote ongerustheid aan de schoolpoorten nadat aangetoond werd dat kinderen van scholen in de binnenstad roet in hun urine hebben. In Schaarbeek wordt de groep burgers die na verschillende dodelijke ongevallen ingrijpende maatregelen eisen van hun bestuur met de week groter. Redenen om actie te ondernemen verschillen, maar ze kennen hoofdzakelijk dezelfde oorzaak en dezelfde oplossing.

Ik groeide op in een landelijke omgeving: groen, maar ver weg van alles. Was het brood op, dan gingen we met de auto naar de bakker. Wilde ik uitgaan in de stad, dan moest ik twee uur wachten op een bus. Ondertussen kiezen wij ervoor om met twee kleine kinderen in Brussel te wonen, op de grens van Laken en Molenbeek. Een auto hebben wij niet nodig. School, werk, winkels en een park liggen voor de deur. Zelfs als we in het weekend een dokter nodig hebben is er een wachtpost op twee minuten wandelen.

Toch voelt het alsof ik bedrogen uitkom. Wij dachten een duurzame keuze gemaakt te hebben voor een gezond leven in de stad zonder auto en zonder files. Die keuze blijkt een torenhoge kost te hebben: we offeren er onze gezondheid, vrije ruimte en veiligheid voor op. Voor deze kost kies ik niet. Ook niet op 14 oktober.

Wij gaan te voet naar school, Sint-Ursula in Laken. Wij vinden dat een luxe. Maar de weg naar school is een dagelijkse overlevingstocht: geen fietspad, geen verkeerslichten, nauwelijks verlichting, sluikafval, wagens die op de stoep geparkeerd staan, sluipverkeer… De weg is in zo’n slechte staat dat er sinds drie jaar geen bus meer over wil rijden. Doordat de school in een oud industrieel havengebied ligt, komt er veel zwaar vrachtvervoer voorbij, vooral op de tijdstippen dat de jonge schoolgaande kinderen van vijf scholen in deze wijk zich ook in dit mijnenveld begeven. We wachten al vier jaar op een heraanleg of op zijn minst tijdelijke veiligheidsmaatregelen. Antwoorden of oplossingen krijg je niet. Plannen wel, maar ze worden niet of veel te laat en zonder visie uitgevoerd. De stad wijst naar het gewest en omgekeerd.

Paaltjes op het fietspad

Het kan niet dat bewoners de gevolgen dragen van dit eindeloze pingpongspel. Daarom zijn wij ons als buurtbewoners actief gaan mengen met de plannen en de heraanleg van onze schoolomgeving in Laken. De schepen van Mobiliteit van Brussel vond dat onze angst irrationeel was toen we ons ongenoegen uitten over de voorziene laad- en loszone voor vrachtwagens voor onze schoolpoort. Toen ze zag dat deze uitspraak enkele ouders boos maakte, maakte ze het goedbedoeld alleen maar erger door zich te verontschuldigen met "excuseer dat ik u choqueer met mijn visie".

Vanuit deze visie, die er geen is, liet ze onlangs ook paaltjes op een fietspad plaatsen zodat auto’s er vlotter over zouden kunnen rijden en stelt het stadsbestuur voor om een tweede parkeerkaart per gezin goedkoper te maken (en nog een derde te verschaffen als dat nodig is) en de boetes voor foutparkeren te verlagen. Dit speelde zich af in Laken en Brussel Stad, maar is tekenend voor het hele gewest.

Brussel heeft alles in zich om een aantrekkelijke en duurzame grootstad te zijn. De sleutel ligt bij haar mobiliteitsbeleid. De oplossing voor zowel verkeersdoden, luchtvervuiling en het gebrek aan openbare groene ruimte ligt hoofdzakelijk bij het bannen van grote hoeveelheden gemotoriseerd verkeer in het gewest. Dat kan niet zonder gebruikers en bewoners een volwaardig alternatief voor de eigen wagen te bieden. Dat moet sporen met een doordacht mobiliteits- en circulatieplan waarin voetgangers, fietsers en duurzaam publiek transport de hoofdrol krijgen en niet de bijrol.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234