Maandag 13/07/2020

OpinieLezersbrief

Brief van een bezorgde leerkracht: ‘Ik heb voor het Frans gevochten’

Beeld BELGA

Bart Devlieger was aan de slag in de lerarenopleiding voor onderwijzers en regenten Frans.

Ik heb als leerkracht Frans een onderwijscarrière van 30 jaar achter de rug: eerst 10 jaar in het aso/tso en vanaf 2000 in de lerarenopleiding bij de toekomstige onderwijzers en regenten Frans. In april heeft de hogeschool onze samenwerking beëindigd. Reden voor mijn ontslag: te lage slaagcijfers. Vooral in de afdeling van de studenten lager onderwijs.

Een hogeschool krijgt werkmiddelen volgens het aantal ingeschreven eerstejaars en op basis van de toegekende credits (voldoendes) in het tweede en derde jaar. Vandaar dat ze bij deze laatsten van de lector een minimumaantal geslaagde studenten eist. Recent is daar een nieuwe bedreiging bijgekomen: het dictaat van de studenten, waarvoor leidinggevenden zwichten. Evaluaties van lectoren door (vooral niet-geslaagde) studenten, anonieme beschuldigingen over slechte begeleiding, enz. zijn evenveel argumenten waarmee een ontslag wordt beargumenteerd. De dominantie van de kwantiteit op de kwaliteit is werkelijk nefast voor de toekomst van alle onderwijs. Meerdere collega’s konden in dat klimaat niet meer functioneren en zochten intussen andere horizonten op.

Sinds een tiental jaren zijn de evaluatienormen aan de hogeschool substantieel gedaald, voor mijn eigen vak Frans, maar ook voor de andere materies. Het verval voor Frans is de laatste tijd zelfs in een stroomversnelling geraakt. Overal geeft men het toe: ‘Ondanks intensieve begeleiding haalt geen enkele normaalschool in werkelijkheid de officiële normen.’ Dat in vele Vlaamse hogescholen voor lager onderwijs een vak ‘Basisleerstof lagere school Nederlands-wiskunde-Frans’ wordt ingericht, zegt veel. Jammer dat ze de deelresultaten van die examens bij elkaar optellen, waardoor tekorten heel vaak in het niets verdwijnen. Taalcollega’s vertrouwen me toe dat in hun hogeschool hun examenresultaten voor Frans gezwind worden opgesmukt. In mijn eigen school raadden vele collega’s me – goedbedoeld – jarenlang aan om de eisen te verzwakken, ‘want alleen zo zullen onze jobs blijven bestaan’.

Bij het corrigeren van examens kon ik de groeiende foutenlast onmogelijk door de vingers zien. Ondanks de opgelegde slaagquota wou ik principieel geen 10/20 toekennen aan – bijvoorbeeld – examens van toekomstige onderwijzers die er niet in slaagden om een correcte vraag te stellen en basisfouten maakten van het soort ‘je dois = ik doe’ en ‘je travaille = ik reis’ (onder Engelse invloed), examens waarin het verschil tussen ‘tu veux’ en ‘tu peux’ niet beheerst was, en het onderscheid tussen ‘tu es’ en ‘tu as’ al zeker niet. In de vertaalzinnen ‘Ben je blij?’ en ‘Je bent bij me’ was in mijn examengroep onderwijzers in januari ‘Tu es’ in 67 van de 116 antwoorden fout. 

Ik heb statistieken bewaard over de aard en de frequentie van basisfouten, om mijn quoteringen te rechtvaardigen. Uiteraard had mijn hogeschool daar geen oren naar: basisfouten worden blijkbaar ‘het nieuwe normaal’. De sterke studenten zien wel wat er rondom hen gebeurt en stellen zich vragen omtrent de waarde van hun diploma. Het werkveld geeft me gelijk: in de scholen waar Frans nog een degelijk niveau haalt, stellen ervaren leerkrachten en directeurs – en de ouders – een steeds dalende, zelfs onvoldoende beheersing in die materie vast bij de pas afgestudeerde leerkrachten.

Ik heb, zolang ik kon, gevochten voor kwalitatief onderricht Frans. Vele oud-studenten betuigden me na mijn ontslag hun dankbaarheid voor het niveau dat ik indertijd samen met hen kon bereiken en waarvan ze nu nog de vruchten plukken. Ik mag voortaan alleen maar hopen dat mijn kleinkinderen later Franse les zullen krijgen van die leerkrachten die hun credit voor dat vak écht hebben verdiend. Die zijn helaas stilaan in de minderheid, maar ze zijn er. En ik wens hen alle succes toe.

Bart Devlieger, Torhout

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234