Vrijdag 13/12/2019

Opinie

Bpost wil PostNL inlijven: dat werd eens tijd

Beeld BELGA

Jelte Wiersma is correspondent Europese Unie voor Nederlands grootste opinieweekblad Elsevier en woont in Brussel.

Hebben we elkaar dan eindelijk gevonden? Ahold vond Delhaize, Bpost na drie pogingen mogelijkerwijs PostNL. Na ruim twee decennia waarin de Belgen vooral naar de Fransen keken en de Nederlanders naar iedereen behalve de Belgen, lijkt het erop dat aan beide kanten van de grens is doorgedrongen dat Belgo-Oranje coalities aantrekkelijk zijn.

Dat werd tijd ook, zeg.

Eerst de zaag in België. In politiek-diplomatieke kringen staat België bekend als klein Frankrijk. De Franse grandeur en katholiek-continentale opvattingen blijken voor de Belgische politieke elite telkens te aantrekkelijk om te negeren. Met de liberaliseringen van staatsbedrijven sinds de jaren 90 was het dan ook eenvoudig voor de Fransen om België in te nemen. Electrabel werd door Guy Verhofstadt en consorten in 2005 verkwanseld, Fortis ging er na een onmogelijke overname van ABN Amro in 2008 aan en zal in 2020 volledig Frans zijn. Miljarden euro's aan door Belgen ingelegd geld gingen bij die transacties in rook op.

Jelte Wiersma. Beeld RV

Voor de politici en bedrijfsbestuurders is het ongetwijfeld prettiger zakendoen in Frankrijk. Een verzekeringsmaatschappij zoals AXA, marktleider in België, heeft in Frankrijk een eigen kasteel met wijngaarden. Gesouffleerd worden en een glimp van andermans grandeur op het bleke gezicht vangen doet zelfs de meest enthousiaste flamingant smelten. Hij - meestal waren het mannen - verkoopt nog zijn moeder om in een kinderstoeltje te mogen aanschuiven bij François, Nicolas en die andere zachte kazen.

Dan de kaaskoppen. Met het opentrekken van de internationale markten in de jaren 80 hadden de Nederlandse bestuursvoorzitters - die zich plots CEO gingen noemen - allemaal het Angelsaksische virus opgelopen. Uitgever Elsevier werd overgenomen door het Britse Reed, Koninklijke Olie ging op in Royal Dutch Shell. Premiers Ruud Lubbers, Wim Kok en Jan Peter Balkenende joegen als een malle de verkoop van nutsbedrijven aan. Alsof het rotzooi was. Hollandse kolder. Omdat British Airways niet wilde werd in paniek kroonjuweel KLM aan Parijs gegeven onder het mom van de misleidende term 'fusie'. Slechts telecommaatschappij KPN werd op het nippertje behoed voor verkoop aan de Mexicaan Carlos Slim door een bijna vergeten clubje oude mannen.

België? Een beetje Nederlandse CEO ging niet op het tweede niveau spelen. Alhoewel ABN Amro wel een poging deed om de Generale Bank te kopen. Dat werd door de Saksen-Coburgs en hun francofone kliek gesaboteerd.

Maar het kan verkeren, zoals Bredero al zei. We hebben elkaar eindelijk gevonden. Ahold nam in juni Delhaize over. Bpost wil Post NL inlijven. Eindelijk. Onze Koninklijke Luchtmachten en Marines zijn al zo'n beetje gefuseerd. Het Nederlands voetbalelftal deed al niet eens meer moeite om zich te kwalificeren voor het EK voetbal in Frankrijk afgelopen zomer. België had immers de beste spelers en hield de eer namens de Lage Landen hoog. Heel Nederland juichte voor en treurde met de Belgen - inclusief de voetballiefhebbende ministers.

Is 2016 het jaar van de definitieve doorbraak? Met Ahold-Delhaize en Bpost-PostNL. Het is toch van harte te hopen. Natuurlijk zijn er cultuurverschillen. Maar Belg Jean-François van Boxmeer haalt als CEO van Heineken successen en de Nederlanders Frans Muller en Frank Koster leidden respectievelijk Delhaize en AXA België. En wat is het alternatief? 'Fusies' met Britse, Franse en Duitse bedrijven betekenen voor Lage Landen-firma's bijna altijd het verdwijnen van het hoofdkantoor. AB InBev en ING redden zich mondiaal wel, maar kleinere vissen zoals Proximus en KPN dreigen te worden opgeslokt. Dat is niet per se slecht, maar onze grotere steden huisvesten in dat geval hooguit nog een regiokantoor. Dan ben je niets anders dan een pop in een poppenspel en hang je aan iemands anders zijn touwtjes. Terwijl we samen Belgo-Oranje wereldspelers kunnen zijn en de hoofdkantoren hier kunnen houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234