Woensdag 29/01/2020
Bart Eeckhout voor online. Beeld rv

Standpunt Bart Eeckhout

Beste Vlaamse regering, kijk eens naar Brussel: het openbaar vervoer dreigt er zowaar hip te worden

Bart Eeckhout is hoofdredacteur. 

Het autosalon komt eraan en dus duikt er wat meer autonieuws op dan gemiddeld. Twee nieuwsberichten vielen afgelopen week op. De verkoop van SUV-wagens (chique terreinwagens zeg maar) piekt. En ook het aantal bedrijfswagens klimt naar een recordhoogte.

Het is twee keer gelijkaardig en opmerkelijk nieuws omdat het enigszins ingaat tegen de tendensen in het publieke debat.

Van die SUV’s is bijvoorbeeld wetenschappelijk vaststelbaar dat ze niet alleen vervuilender zijn dan een gemiddelde gezinswagen, maar ook dat ze onveiliger zijn. Internationaal onderzoek leert dat zulke terreinwagens vaker bij zware ongevallen met zwakke weggebruikers betrokken zijn, onder meer omdat de chauffeur vanaf een hogere zitpositie een minder goed zicht heeft op wie zich voor zijn neus op de openbare weg begeeft.

Over het nogal typisch Belgische fenomeen van de bedrijfswagen is al een stevig maatschappelijk en politiek debat gevoerd. Voor of tegen, duidelijk is wel dat het genereuze fiscale systeem een belangrijke rol speelt in het kluwen van filedruk, verkeersonveiligheid, ongezonde lucht en klimaatdruk dat de kern vormt van ’s lands indrukwekkende mobiliteitsknoop.

Uit de consumptiestatistieken blijkt dat al die rationele argumenten weinig indruk schijnen te maken. Daaruit valt minstens de niet geheel verrassende les te trekken dat moralisme vaak een overschatte strategie is in het politieke of economische debat. Wie het gedrag van de burger ten goede wil veranderen, zal meer verfijnde argumenten moeten bezigen.

Een eerste opdracht wordt dan het verbeteren van de alternatieve keuzes. Neem de ‘shift’ van vervuilende SUV-achtige brandstofslikkers naar elektrische auto’s. Op het Autosalon vind je meer elektronische modellen dan ooit. Toch blijft de verkoop relatief bescheiden, omdat vele modale autorijders menen dat dit geen spek voor hun portemonnee is. Dat is niet verrassend, aangezien vele constructeurs van die e-modellen zelf hun marketing inzetten op ‘exclusiviteit’ en de hogere klasse. Zo gaat de democratisering nog lang op zich laten wachten. Het maakt van elektrische wagens subsidiëren tot nader order een frappant voorbeeld van een mattheuseffect waarbij wie al veel heeft nog wat extra krijgt.

Het heeft tegelijk weinig zin om het woon-werkverkeer per auto te ontmoedigen als er niet tegelijk geïnvesteerd wordt in efficiënt openbaar vervoer. Anders gaat het al snel rieken naar een verdoken belastingverhoging, alle goede argumenten tegen de wildgroei aan bedrijfs- en salariswagens ten spijt.

Dus, beste Vlaamse regering, als jullie werkelijk inzitten met mobiliteit en klimaat: zorg dan dat er bussen rijden, dat ze op tijd rijden en dat ze elektrisch rijden. En ga eens op studiereis naar uw eigen hoofdstad Brussel, waar een betrouwbaar aanbod en een slimme marketingcampagne het openbaar vervoer zowaar hip dreigen te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234