Dinsdag 22/10/2019
Beeld DM

Standpunt

Beste Vlaamse onderhandelaars, u weet wat u te doen staat. Want de fiets gaat niet meer weg

Ann Van den Broek is journalist.

Bijna drie vierde van de werknemers in ons land zal straks een vergoeding kunnen krijgen wanneer ze met de fiets van en naar het werk rijden. Vandaag zijn er dat al ongeveer 2 miljoen, daar komen er nog eens 800.000 bijDat steeds meer sectoren en bedrijven overstag gaan en hun werknemers zo’n vergoeding aanbieden, valt niet moeilijk te verklaren. De fiets zit danig in de lift. Want nog in het nieuws deze week: nog nooit kochten we in ons land zoveel fietsen. Met om en bij de elf miljoen Belgen kopen we er jaarlijks zo’n half miljoen. De helft daarvan zijn e-bikes en speedpedelecs. 

Wat die werkgevers ook in de mot hebben: we gebruiken die fietsen steeds vaker om naar ons werk te rijden. Meer dan een op de tien werknemers neemt voor het woon-werkverkeer regelmatig de fiets, dubbel zoveel als amper vijf jaar geleden. En de afstand die we afleggen is ook langer: gemiddeld ligt er 9,4 kilometer tussen bed en bureau, twee kilometer verder dan vijf jaar geleden. Met dank aan die elektrische fietsen.

Lees ook:

Fietsvergoeding uitgebreid: 800.000 werknemers extra hebben recht op systeem

Ook al kost het werkgevers geld, ze hebben er ook bij te winnen. Een werknemer die de fiets neemt, is niet afhankelijk van wispelturig openbaar vervoer om op tijd aan de dag te beginnen. En hoe druk het ook wordt op de landelijke fietsostrades, van blokrijden laat staan filevorming hebben ze daar nog nooit gehoord. Mogelijke ongevallen buiten beschouwing gelaten is de fiets dus de meest betrouwbare partner voor wie een stipt op tijd afgeleverde werknemer – en de bijhorende economische winst – hoog naar waarde weet te schatten. 

Maar bij die ongevallen knelt wel het schoentje, want ook die stijgen exponentieel. Tussen 2014 en 2018 stegen de ongevallen met een fiets met bijna de helft. Uiteraard gaan die twee hand in hand: hoe meer fietsers op de baan, hoe meer kans op ongelukken. Maar het is ook het bewijs dat onze fietsinfrastructuur niet aangepast is aan die toenemende drukte.

Ja, er is de afgelopen jaren geïnvesteerd. Vele kilometers aan fietsostrades, idyllische knooppunten en biljartvlakke paden langs grote verbindingswegen kwamen erbij. Maar de lijst aan dodelijke zwarte verkeerspunten is nog steeds en nog lang niet weggewerkt. Een plan om gewone stadsfietsen, racefietsen, bakfietsen, deelfietsen, e-bikes, speedpedelecs en elektrische steps met elkaar te verzoenen op eenzelfde strook: dat is er vooralsnog ook niet. Om nog maar te zwijgen van de situatie in al die straten die het zonder fietspad moeten stellen.

Dus, beste Vlaamse onderhandelaars, beste toekomstige minister van Mobiliteit: u weet wat u te doen staat. Want de fiets gaat niet meer weg. En nog meer verkeersslachtoffers, dat wil niemand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234