Vrijdag 29/05/2020

Opinie

Beste Realo-moraalridders, informatie is nog geen discriminatie

Beeld screenshot realo

Rudy Aernoudt is filosoof en econoom.

De heisa rond Realo toont opnieuw aan hoe wij het nog steeds moeilijk hebben te leven onze internet-gestuurde informatiemaatschappij. We zijn nog steeds verrast over de hoeveelheid beschikbare informatie. Ethische beschouwingen maken daarbij echter een constante verwarring tussen het bestaan en beschikbaar stellen van informatie enerzijds, en gebruik en/of misbruik ervan anderzijds.

Is het verkeerd om te weten hoeveel Belgische ingezetenen van Marokkaanse (of andere) afkomst werkloosheidssteun genieten? Nee, alleen mogen die (hoge) percentages niet leiden tot populistische conclusies als zouden de Marokkanen (of welke groep dan ook) lui zijn. Evenzeer mogen dergelijke statistieken niet leiden tot de stelling dat ondernemers discriminerend optreden ten aanzien van één of andere subgroep. Beide conclusies zijn een interpretatie van statistische gegevens waarbij een eventuele causaliteit slechts kan worden vastgesteld na diepgaand onderzoek en analyse. Dergelijke analyse gaat natuurlijk uit van cijfermateriaal. Dergelijk cijfermateriaal aan de publieke opinie onttrekken en verbergen in de laden van één of ander ministerie getuigt van gebrek aan transparantie en is eerder een poging om een harde realiteit te verbergen.

Rudy Aernoudt.Beeld BELGA

De keuze van Realo

Dezelfde redenering geldt voor het collectief beschimpte initiatief Realo. Informatie vrijgeven over de 'neighbourhood' zou volgens, onder andere het centrum voor gelijke kansen, discriminerend zijn. Opnieuw wordt hier informatie op zich en het gebruik/misbruik ervan door elkaar gehaspeld. En ook hier zijn verschillende interpretaties mogelijk. Stel dat ik overweeg een huis te kopen in een buurt waar, volgens de Realo website, heel wat werklozen wonen. Dit is natuurlijk publieke informatie die door het Realo logaritme op een klantvriendelijke manier toegankelijk is zodat ik mij niet in het labyrint van de website van de RVA moet gewagen.

Zal deze informatie mij dan weerhouden om de woning te kopen gezien ik niet graag in een buurt met veel werklozen woon? Of integendeel zal dat mij er precies toe aanzetten het huis te kopen. Immers waar veel werklozen zijn, zijn ook mensen overdag thuis. Dit in tegenstelling tot residentiële slaapwijken waar de bewoners massaal 's morgens hun residenties verlaten om die slechts 's avond na een helse Brusselse of Antwerpse pendeltocht opnieuw te betrekken. Dit geeft natuurlijk vrij veld aan 'wijkbezoekers' met minder nobele bedoelingen. Bovendien, werklozen kunnen ook zeer nuttig zijn voor kinderoppas of tuinonderhoud, dat zeker in een land waar zwartwerk meer dan 20% van het Bruto Binnenlands Product vertegenwoordigt.

Dus laat de informatie zo nauwkeurig, volledig en objectief mogelijk zijn en laat eenieder dan invullen welke conclusies hij daaraan wenst te koppelen. Ander voorbeeld: het huis bevindt zich naast de school. Mooi meegenomen, zegt het jonge koppel met kinderen. Niet voor ons, zegt het ouder stel dat het gekrijs van de kinderen op de speelplaats liever kwijt dan rijk is. So what?

Geschonden privacy

Ander argument tegen de openheid van informatie is de schending van de privacy. Ook hier zou ik pleiten om iedere vogel te laten zingen zoals hij gebekt is. In Google Street view is er een eenvoudige optie waarbij je kunt aanduiden dat je niet akkoord bent dat je huis er wordt afgebeeld. Weinige maken van die optie gebruik. Niet te verwonderen als je ziet wat je allemaal op Facebook kunt vinden: vakantieplaatjes in bikini, kiekjes op restaurant waarbij de inhoud van het bord toelaat de gekozen menu te bepalen, enzovoort. Ook hier weer is hypocrisie troef.

We zijn toch - of we zijn althans verondersteld dat te zijn - alle kinderen van de Verlichting. Om het met de woorden van de Duitse Verlichtingsfilosoof Kant uit te drukken: "wees niet te laf en te lui om zelf te denken'. En alle informatie die daarbij nuttig is om een concreet oordeel te vellen voor mijn situatie is daarbij meer dan welkom. Tot slot, de moraalridders die Realo discriminatie verwijten zijn ironisch genoeg de beste reclamemakers van dit initiatief.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234