Dinsdag 18/01/2022

OpinieEls De Latter

‘Beste Jan Jambon, laat mij je even door onze laatste schoolweek voor kerst loodsen’

null Beeld David Legreve
Beeld David Legreve
Els De Latter

Beste minister-president, Dag Jan Jambon,

Ik hoorde jouw woorden, die achteloze woorden over “een kerstfeestje hier en nog wat voorlezen daar” en dat de kerstvakantie uitbreiden met een weekje bijgevolg niet veel pedagogische impact kan hebben. Oké, het pedagogisch belang van zo’n laatste week voor een vakantie, dat was niet de essentie van de persconferentie van die dag. Maar toch wil ik een aantal misverstanden rechtzetten. Want je bent wellicht niet de enige die zo over de laatste week denkt.

(Ter info: een pedagogische impact hebben gebeurt niet enkel in de lessen taal en wiskunde. Een pedagogische impact strekt zich breed uit over tal van instructielessen, projectdagen, speeltijden, openluchtklassen, oudercontacten, teamvergaderingen en momenten samen met je leerlingen.)

Laat mij je even door onze traditionele, laatste en toch pedagogische (kerst)week loodsen:

‘Wat voorlezen’. Dit is niet bepaald iets typisch voor ‘de laatste week voor de kerstvakantie’ (dat gebeurt liefst het hele jaar door, in elke klas) maar ik start ermee omdat ik u onlangs op Radio 1 het groot Leesoffensief hoorde voorstellen. Vol overtuiging vertel je over de speerpunten. Het eerste speerpunt gaat over ‘Boekstart’ in het kleuteronderwijs. Want, zo vertel je, onderzoek toont aan dat op vroege leeftijd starten met (voor)lezen bevorderlijk werkt. Zo. Je hebt het eigenlijk zelf gezegd, hoor, Jan, maar je was het vergeten: voorlezen heeft wel degelijk een grote pedagogische impact! In de ‘Adviesnota – Een Leesoffensief voor Vlaanderen’ wordt het woord voorlezen trouwens maar liefst 46 keer gebruikt! Natuurlijk! Wij weten wel waarom!

De klassenraden. Met het zorgteam buigen we ons over de vooruitgang, talenten en werkpunten van onze leerlingen. In individuele kindgesprekken bespreken we die groei en dit koppelen we daarna terug op de oudercontacten. Pedagogische impact? Zeker!

Nieuwjaarsbrieven schrijven. Dit zijn geen standaardrijmpjes of lege wensen, elk kind schrijft bij ons een persoonlijke brief. We gaan samen op zoek naar de juiste woorden, een passende inhoud en correcte schrijfwijze. Schrijven was nog nooit zo functioneel en doelgericht. En pedagogisch! Dat ook.

Een kerstontbijt organiseren. Enkele dagen voor het kerstontbijt steken onze leerlingen en ik onze koppen samen. We denken na over wat we ’s ochtends zoal eten, we bespreken wat er wel en niet op onze kersttafel komt (er is jaarlijks een poging om frieten op het menu te krijgen). We berekenen hoeveel liter (choco)melk er nodig is, hoeveel dozen eieren er moeten gekocht worden, we schatten of één doos ontbijtgranen wel zou volstaan, we houden de voedingsdriehoek in de gaten zodat er ook iets gezonds in onze magen terecht komt… Mocht je de lerarenopleiding gevolgd hebben, Jan, zou je nu in het leerplandoelenwalhalla terechtkomen: doelen luisteren, spreken, sociale vaardigheden, MMWT (a.k.a. wereldoriëntatie), wiskunde… Het komt allemaal aan bod. Pedagogisch? Check!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De afsluitende week voor een vakantie, waarin het lijkt alsof er ‘niet veel pedagogisch meer gedaan wordt’ barst net van de kansen en mogelijkheden om kinderen los van 50-minuten-lessen te laten groeien en ontwikkelen. Ze heeft daarnaast ook een belangrijke groepsdynamische impact. Ze bouwt mee aan een waarderende sfeer binnen een klasgroep. En net zó’n sfeer is nodig om een pedagogische impact te kúnnen hebben.

Zo. Dat wou ik gewoon even rechtzetten.

Groeten!

Els De Latter, enthousiaste leerkracht uit een Gentse buurtschool

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234