Donderdag 14/11/2019

Opinie Sofie Guns

Beste Aldi, Delhaize, Lidl en Brantano: lees uw charter voor u een plastic prul voorstelt

In (Belgische) supermarkten wordt veel plastic gebruikt. Beeld BELGA

Sofie Guns (42) is mama van Olivia (9) en Lou (7). Ze woont in Antwerpen en is communicatiemedewerker bij CAW Antwerpen.

Mijn zoon van 7 wil bij een ander gezin gaan wonen. Dat was de dramatische conclusie van een zondag vol frustratie. Een ander gezin waar ze wél plastic emoji’s van Aldi verzamelen. 

Nu is het natuurlijk niet de eerste keer dat hij gefrustreerd is omdat hij iets niet krijgt. Wat mij wel verbaast: diezelfde zoon schoolt mij regelmatig bij over het klimaat met weetjes van Karrewiet. Diezelfde zoon schrijft zich in voor de River Cleanup. En diezelfde zoon speurt in de supermarkt mee naar verpakkingsarme producten. Maar sinds een ruime week zeurt hij me dus de oren van mijn kop over plastic emoji’s.

De ironie ervan ontgaat hem volledig. Hij is natuurlijk nog maar 7 jaar oud. Logisch dus, denkt u. Maar er is meer aan de hand. Deze schizofrene spreidstand kenmerkt onze huidige samenleving.

Kanteljaar

2019 lijkt een kanteljaar: het klimaat beheerst het nieuws, de impact van plastic vervuiling is een terugkerend thema. Europa verbiedt plastic voor eenmalig gebruik, The Ocean Cleanup veegt onze oceanen schoon, groene technologieën zijn all over the place en bedrijven springen massaal op de groene golf. Eindelijk gebeurt er iets. Eindelijk keren we het tij! En toch. In het dagelijks leven blijken we te kampen met een stevige plasticverslaving.

Zo blijf ik met stijgende verbazing kijken naar de stickies van Lidl, de emoji’s van Aldi, de valse legoblokjes van Delhaize en alle andere verzamelacties van plastic prullen die supermarkten verzinnen voor mijn kroost. Ik heb het intussen helemaal gehad met deze acties die als doel hebben mijn kinderen te manipuleren, waardoor ze aan mijn oren zeuren om mij in deze of gene supermarkt te laten winkelen zodat ze die plastic prullen kunnen verzamelen.

Een schip haalt plastic uit onder oceanen. Beeld EPA

Ik leg hun dan uit dat we tegen die plastic prullen zijn, dat een groot deel ervan uiteindelijk in kleine stukjes in onze zeeën en oceanen belandt en dus in de magen van vissen en andere dieren. Dat die plastic deeltjes onze planeet om zeep helpen. Dat vinden mijn kinderen triest en die dode vissen al helemaal, maar de lokroep van de plastic emoji’s blijkt moeilijk te weerstaan.

Vorige week kocht ik bij een grote schoenenketen ecologisch verantwoorde sneakers, met een zool van natuurlijk, fairtraderubber. Aan de kassa kreeg ik er ongevraagd een – plastic – jeton bij. Om een plastic prul mee te draaien uit een kauwgomballenbak. Aan de broek die ik onlangs kocht hing een klein plastic surfplankje. Kan het cynischer? Kom, we geven de kinderen ongevraagd nog wat extra plastic, dan kunnen ze er straks gezellig mee zwemmen in zee.

Duurzaamheid

Op de websites van deze bedrijven vind ik charters vol dure woorden over het klimaat, actiepunten om productieprocessen te vergroenen en overbodige plastic verpakkingen te vermijden. Duurzaamheid is het nieuwe evangelie. In supermarkten kun je fruit nu in stoffen zakjes steken en er wordt hard gewerkt om iedereen aan de herbruikbare draagtassen te krijgen. 

Hoe valt dit te rijmen met marketingacties waarin wegwerpplastic de hoofdrol speelt? Dat je een volledige voedings- en verpakkingsindustrie niet van de ene op de andere dag fundamenteel wijzigt, dat begrijp ik. Maar stoppen met het gratis uitdelen van overbodige plastic prullen, dat kan onmiddellijk. Dus nee, het is niet gek dat mijn kind eigenhandig de oceaan wil gaan opkuisen én tegelijk zeurt om plastic emoji’s. Hij pikt gewoon de dubbelzinnige boodschap op die de industrie zelf uitstuurt.

Daarom, beste Aldi, Delhaize, Lidl, Brantano en alle andere: de volgende keer dat uw marketingbureau een plastic prul voorstelt om uw verkoopcijfers te boosten, kunt u ze misschien eerst uw eigen charter laten lezen? Of een klimaatrapportje of zo? Het zou uw geloofwaardigheid sterk ten goede komen. En onze planeet ook.

Sofie Guns. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234