Vrijdag 15/11/2019
Cathy Galle. Beeld rv

Standpunt Cathy Galle

Autodelen is niet altijd groen, soms zelfs donkergrijs

Cathy Galle is journalist bij De Morgen.

Autodelen is niet altijd groen. Soms is het eerder groengrijs. En soms zelfs ronduit donkergrijs. Dat zegt het Steunpunt Circulaire Economie na een onderzoek bij tweeduizend Vlaamse chauffeurs. Hun conclusie is even eenvoudig als ontluisterend: autodelen geeft alleen milieuwinst als je tegelijkertijd autobezit afremt. Doe je dat niet, dan rijden we met zijn allen gewoon méér autokilometers. Of er nu een deelauto op de weg rijdt of een niet-gedeelde auto, dat maakt voor het milieu of de files nul komma nul uit.

Autodelen dreigt zo slachtoffer te worden van het eigen succes. Want het is zo gemakkelijk dat het zelfs als makkelijker gezien wordt dan een trein, tram of bus te pakken. Op de vraag wat hun motivatie is om aan autodelen te doen, antwoordt 70 procent van de ondervraagden: omdat het handiger is dan het openbaar vervoer.

Geef die mensen maar eens ongelijk. Onze treinen hebben niet altijd een even goede reputatie. En de berichten over bussen en trams die overvol zitten, niet op tijd rijden of soms gewoon niet afkomen, zijn legio. Daar zijn de reizigers de dupe van.

Besparingen

In Gent weten ze er dezer dagen alles van. Daar staan momenteel drie moderne Albatrostrams – kostprijs: 3,25 miljoen euro per stuk – op stal omdat ‘iemand’ bij De Lijn vergeten is om reservewielen te bestellen. Door de voortdurende besparingen bij de vervoersmaatschappij verlieten heel wat managers en technici al het zinkend schip. En dan kunnen zulke ‘foutjes’ al eens gebeuren.

In de plaats rijden nu weer PCC-trammetjes uit de jaren 70 rond in Gent. Voor liefhebbers van oude trams is dat heerlijk. Voor wie opeengepakt staat in de veel kleinere tram is het dat niet. Dat je zo reizigers niet bepaald warm maakt voor het openbaar vervoer weet het kleinste kind. Je zou voor minder een deelauto nemen.

De voorstelling van de Albatrostram in Gent, mei 2015. Beeld Photo News

Autodelen werd de voorbije jaren volop gepromoot door onze overheden. Ze zagen er, geheel terecht, een vrij eenvoudig middel in om het milieu wat meer te ontzien. Maar soms werd autodelen ingezet als schaamlapje om niet te moeten investeren in andere, duurdere maatregelen zoals een goed en performant openbaar vervoer.

Wake-upcall

Voor hen is dit onderzoek hopelijk een wake-upcall. Want wat de onderzoekers willen zeggen is dat het en-en moet zijn. Autodelen op zich is geen wonderoplossing. Het kan bijzonder nuttig zijn, maar dan wel als het onderdeel uitmaakt van een pakket aan maatregelen die tegelijkertijd het autobezit en -gebruik afraden én het openbaar vervoer drastisch opwaarderen.

De oplossing is eenvoudig, ondertussen ook bij zowat iedereen gekend, maar tegelijkertijd o zo moeilijk uit te voeren: stop met de schaamlapjes en neem echte maatregelen. Want met auto’s delen alleen zal het dus niet lukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234