Maandag 14/10/2019

Opinie

Antwerpen blijft elf maanden langer ‘geknipt’: vertraagde projecten zijn een Vlaamse ziekte

Herman Welter. Beeld kos

Herman Welter volgt sinds 1964 de spoorwegen en het stads- en streekvervoer in binnen- en buitenland. Hij is journalist bij het Nederlands-Belgische vakblad Magazine Personenvervoer.

Antwerpen blijft elf maanden langer ‘geknipt’ dan beloofd. Sneu. Zo moeten de al niet verwende tramgebruikers het nog langer zonder het strategische knooppunt Opera doen. Bitter ook voor de al hard getroffen handelaars. Wat zijn de precieze oorzaken van de forse vertraging? Waarom werd het slechte nieuws onder de pet gehouden? Vertragingen en de vaak ontzettende lange duur van openbare werken zijn een Vlaamse ziekte.

De metamorfose van de Leien in de buurt van de De Keyserlei, de Opera en de Rooseveltplaats én de verbouwing van het metrostation zijn ingewikkeld. Dat wisten alle betrokkenen bij het maken van het bestek en het tijdschema. Werden de werkzaamheden onderschat? Kunnen de opdrachtgevers de extra kosten en de imagoschade verhalen op de aannemers? Waarom werden geen maatregelen genomen toen een vertraging zich aftekende? Bijvoorbeeld dag en nacht werken zoals dat in het buitenland gebeurt?

Dat er gegronde redenen zijn dat Antwerpen langer ‘geknipt’ blijft, zou best kunnen. Waarom werd dit niet tijdig gecommuniceerd? De publieke opinie, die via belastinggeld de gedaanteverwisseling van de zuidelijke Leien financiert, heeft recht op snelle en correcte informatie.

Kafkaiaans

Wat in Antwerpen gebeurt, verbaast wellicht niemand. In Vlaanderen kun je talloze voorbeelden opsommen van straten en wegen die met een kafkaiaanse traagheid worden vernieuwd. Soms zie je maanden geen mens op de bouwplaats. We lazen zopas dat in een gemeente de vernieuwing van een straat anderhalf jaar in beslag zal nemen. Je zal er maar een handel hebben. In Vlaanderen zijn al veel winkels en bedrijfjes door trage uitvoering en vaak knullige coördinatie over de kop gegaan.

De bouw van de in 1993 geopende Willemsspoortunnel in hartje Rotterdam duurde zes jaar. In de begroting was er een budget om winkeliers en bedrijven ruimhartig te compenseren. Als de handelaars hun omzetverlies door de werkzaamheden zwart op wit konden aantonen, werd dat vergoed. Hoe werkt dat in Antwerpen? Dekt een eventuele vergoeding het geleden verlies? Het wordt de hoogste tijd dat Vlaanderen bij het opmaken van een bestek voor vernieuwing van straten en wegen volop rekening houdt met de mensen die het lijdend voorwerp zijn.

Slijk en plassen

In de zomer van 2017 waren we in Basel getuige van de vernieuwing van Greifengasse, een tramstraat, en de centrale brug (Mittlere Brücke) over de Rijn. In circa acht weken werd de klus geklaard. Te danken aan een grondige voorbereiding en planning én dag- en nachtwerk. De omwonenden werden vooraf en tijdens de werkzaamheden voorbeeldig geïnformeerd. Wie dat wenste, kon de nacht in een hotel doorbrengen. Uiteraard is deze manier van werken duur. Maar de hogere kosten wegen ruimschoots op tegen de voordelen zoals de korte pijn voor alle betrokkenen.

In Antwerpen volgen we de werkzaamheden op de voet. Wat nu al vooral opvalt, is de bepaald niet voorbeeldige afsluiting van de bouwplaatsen. Slijk en waterplassen zijn nooit ver weg. Maar dat zal de sinjoor minder een zorg zijn dan de vertraging van elf maanden.

Wat Vlaanderen zelf doet, doet het voorlopig niet beter. In de toekomst moet bij het begroten en plannen van kleine en grote projecten optimaal rekening worden gehouden met omwonenden en handelaars. Tevens moet men de duur van de werkzaamheden zo kort mogelijk houden. Ook als dat betekent dat dag en nacht of minstens in twee ploegen moet worden gewerkt. De gierigheid bedriegt altijd de wijsheid. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234