Donderdag 20/06/2019

Column

Anderlecht nooit meer zoals het ooit was? Mister Michael is de postmoderne versie van zijn vader

Hans Vandeweghe. Beeld Bob Van Mol

Hans Vandeweghe is sportjournalist bij De Morgen.

Michael Verschueren (48) heeft zich gisteren gepresenteerd als baas van het sportief beleid van Royal Sporting Club Anderlecht. Een atletisch lichaam, gebeeldhouwde kop, strak in het pak, op modieuze sneakers, perfect drietalig, zo deed hij zijn verhaal. Hallucinerend voor de ene, overtuigend voor de andere.

Wat zich negen maanden geleden aankondigde met de komst van de flamboyante Marc Coucke – dat Anderlecht nooit meer zou zijn zoals het ooit was – is weer iets minder waar. Michael – op zijn Engels – is de postmoderne versie van Michel, zijn vader. Het verschil is de powerpoint en de informele stijl, al begon hij wel met een vintage Verschueren terechtwijzing aan de media. “Waar zijn we mee bezig, wat is onze corebusiness? De focus moet het voetbal zijn.” Hij keek de pers recht in de ogen. “Al die leaks ondermijnen de interesse in het voetbal en zijn verantwoordelijk voor de dalende interesse van generatie Z in het voetbal.”

Dat was pa ten voeten uit. Mister Michel is ongetwijfeld trots op Mister Michael, zijn zoon en zakenpartner. Van de dag dat zijn opvolger Herman Van Holsbeeck door de poorten van het Constant Vandenstockstadion wandelde, tot de dag dat die de wacht werd aangezegd door de nieuwe eigenaars – Michael Verschueren is medeaandeelhouder voor 5 procent – heeft de pa altijd geijverd om zijn zoon mee aan het roer te krijgen.

Van Holsbeeck was dan weer de Verschuerens liever kwijt dan rijk. Mr. Michel kwam nooit naar Neerpede en Mr. Michael, die wel kantoor hield op het nieuwe trainingscentrum, kreeg carte blanche om zich te onderscheiden in de European Club Association, ver van het paars-witte voetbal, ver van Anderlecht, ongevaarlijk voor de zittende macht. Met de komst van Coucke zit de Verschueren-dynastie terug in de baan om de zon.

Over het verhaal van Mr. Michael kunnen we kort zijn: het klonk mooi, maar het zal geld kosten als het echt wordt uitgevoerd. Een sportdepartement met een technisch directeur, die over twee weken wordt bekendgemaakt: mooi maar duur. Die focus op de jeugd, daar is al een begin mee gemaakt. Twee talenten per seizoen moet de trainer brengen. “Ik heb er elf gebracht het laatste jaar,” zei Hein Vanhaezebrouck, “dan mag ik al vijf jaar blijven.”

Die internationale plannen (de VS en China moeten voor de bijl), dat is andere koek. Anderlecht pakt uit met het hofleverancierschap van de nummer één op de FIFA-ranking, de Rode Duivels. Dat is goeie marketing, maar de beste marketing is winnen.

De commerciële turnaround is wel al gerealiseerd: van 12 naar 33 sponsors, een horeca die het veelvoud opbrengt, 60 ontslagen of stopgezette contracten en 30 nieuwe personeelsleden. Anderlecht vervelt en slankt af in sneltempo. “We draaien nu break-even zonder transferinkomsten. De bedoeling van deze club is niet langer de inkoop en verkoop van jonge talenten, maar de opleiding en de talenten aan de club binden. Elke speler die van buiten komt, moet passen in het plan: prijzen pakken.” Mooi voornemen, voorwaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden