Zondag 08/12/2019
Beeld rv

Standpunt Maarten Rabaey

Als 39 mensen stikken in een truck, dan werk je Europees samen om herhaling te voorkomen

Maarten Rabaey is journalist bij De Morgen.

De gruwelijke dood van 39 mensen die stikten in een vrachtwagen tijdens hun tocht naar het Verenigd Koninkrijk vanuit Zeebrugge roept veel vragen op hoe we gelijkaardige drama’s in de toekomst kunnen voorkomen. Intense samenwerking tussen de EU en het VK om mensensmokkelbendes te ontmantelen en migratiestromen legaal te regelen is daarbij van cruciaal belang, ongeacht brexit.

Er zal in het VK, België en daarbuiten een intensief politieonderzoek nodig zijn om de nietsontziende mensenhandelaren te vatten door wie de 38 volwassenen en een tiener langzaam zijn gestikt in een vrachtwagencontainer. De container zou vanuit Zeebrugge naar de Theems-monding nabij Londen zijn gevaren, waar een Noord-Ierse trucker de lading kwam ophalen en afzette op een nabijgelegen industrieterrein. Hij is intussen opgepakt voor verhoor.

Er zal ook een intens zelfonderzoek nodig zijn bij alle Britse politici die de strijd tegen mensensmokkel en -handel de voorbije jaren verwaarloosden, omdat ze te veel gericht waren op brexit.

Grenscontroles

De brexiteers zullen nu zeggen: zie je wel, wij moesten onze grenzen al beter controleren! Ja, dat kun je inderdaad, maar zelfs dan moeten we eerlijk erkennen dat grenscontroles op menselijke grenzen botsen. Zelfs met de beste scanners zullen er altijd smokkelaars door de mazen van het net glippen in zeehavens als Zeebrugge, Antwerpen, Rotterdam of Dover, waar er dagelijks vele duizenden containers passeren, waar controleurs dus veroordeeld zijn tot steekproeven, of op een uitzonderlijke dag omgekocht kunnen worden. Bij de drugshandel stelt zich net hetzelfde probleem.

De weg om drama’s als deze te voorkomen loopt via intensere samenwerking tussen Britse en Europese politie- en inlichtingendiensten om de georganiseerde misdaadbendes aan te pakken die van deze mensonwaardige trafiek een miljardenbusiness hebben gemaakt.

De truck waarin 39 mensen om het leven kwamen wordt weggereden uit het industriepark in Essex. Beeld EPA

Nu dreigt het omgekeerde. Als de Britten na brexit de Europese politiesamenwerking van Europol zouden verlaten, kan dit weleens ten koste gaan van gemiste onderzoekspistes en dus nieuwe mensenlevens.

De weg om méér doden te vermijden loopt ook via één en hetzelfde Europees migratiebeleid, waarbij je langs de ene kant je buitengrenzen bewaakt maar langs de andere kant georganiseerd en gespreid rechtmatige vluchtelingen opvangt én legale arbeidsmigratie mogelijk maakt voor bijvoorbeeld knelpuntberoepen. Alleen zo zullen we vermijden dat wanhopige mensen zich in de armen blijven gooien van kille criminelen om zich te laten verhandelen als cargo.

Laat het VK zich geen illusies maken. Met een wereldstad als Londen, en dito ondergrondse economie, zal het ook na brexit een magneet voor gelukzoekers blijven. Daarom zullen de Britten ook op gebied van migratie nooit zonder de EU kunnen. Als 39 gesmokkelde mensen stikken in een truck, dan werk je Europees samen om herhaling te voorkomen en ga je niet scheiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234