Zondag 25/07/2021
null Beeld DM
Beeld DM

ColumnMark Coenen

Aandacht doet groeien: dat is zo voor suikerdranken, voor politici en voor het mannelijke geslachtsdeel

Mark Coenen is columnist.

Omdat wij op de beurs handelen alsof we gillende gibbons zijn met een aandachtsstoornis kan één simpele handeling een serieuze schokgolf veroorzaken.

Beurswaarden kelderen en aanvullende pensioenen worden getorpedeerd waar u en uw erfgenamen bij staan en dat kan al bij één loze kreet of actie.

Men denke hierbij aan de strapatsen van Elon Musk, die in een wolk van wiet een idiotie van 240 tekens publiceert waarna de waarde – als zoiets al waarde heeft – van bitcoin keldert, menig avonturier, die zijn huis geruild heeft voor een stacaravan om met dat geld bitcoins te kopen in wanhoop achterlatend.

Wat vroeger de duim van de keizer was die besliste over leven en dood, is nu een account op Twitter die beslist over leven en dood van de beurskoers.

Een filmpje kan dat ook.

Dat hij op zijn 36 nog rondloopt als een kievit op zoek naar zijn eieren en aan de lopende band scoort voor god en vaderland heeft Ronaldo te danken aan het DNA dat hij van zijn ouders kreeg, maar ook aan zijn spartaanse levenswijze. Daarin past de consumptie van suikerwater natuurlijk niet, zo bleek bij een persconferentie op het EK.

Met onverholen walging duwde de Portugees twee flesjes cola uit beeld en sprak pontificaal: “Drink water.”

Vijf minuten later ging het aandeel van Coca-Cola een stuk lager.

Om de talloze lezersbrieven die op deze laatste bewering zullen volgen voor te zijn: het kan zijn dat er geen verband is tussen beide, maar ik denk het wel.

De beurs reageert gevoeliger dan een tiener met liefdesverdriet en de koersen trillen als espenbladeren in de wind, die op de Nasdaq guur kan zijn.

Als Janet Yellen, de Amerikaanse minister van Financiën, in haar slaap tegen haar kat fluistert dat de rente gaat stijgen gaan de futures op negatief en zakt de beurs als een slecht gebakken soufflé in elkaar.

Alle mannen zijn onnozelaars, maar zij die op de beurs werken misschien nog het meest.

Dat negatieve markteffect is van korte duur en wordt ruimschoots gecompenseerd door de aandacht voor het merk. Dat zullen zelfs die arme drommels van 3M en Lantis en OVAM bevestigen: hun naamsbekendheid is in Vlaanderen nooit zo groot geweest.

De beste marketing is marketing die niet zo overkomt en dat was bij Ronaldo zo: ik ga er, goedgelovig als ik ben, van uit dat hij er niet voor betaald werd en dat het inspiratie van het moment was.

Ook negatieve aandacht zorgt voor naamsbekendheid en na een tijdje blijft alleen de naam hangen en niet de negatieve connotatie.

Het is het befaamde gat in de haag van Stevaert: door er steeds maar aan te snoeien en te snijden wordt het niet kleiner, maar groter.

Dat is zo voor suikerdranken, voor politici en voor het mannelijke geslachtsdeel: aandacht doet groeien.

Bij alle drie, maar zeker bij dat laatste, is dat gelukkig tijdelijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234