Zondag 18/08/2019

Onderwijs

22 uur voor de klas? "Breng de effectieve uren voor de klas voor alle leerkrachten terug naar 20"

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&)V. Beeld Eric de Mildt

Lezers reageren op plannen van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Onderwijshervorming (1)

Alle bachelors en masters 22 uur laten lesgeven in het secundair onderwijs (DM 26 en 27/1), dat is een zuivere besparing. De maatregel zal volgens onderwijsminister Crevits 150 miljoen euro opbrengen. Bedoeld om, ik citeer, "jonge leraren werkzekerheid te geven en hen te coachen". Maar de uren van leerkrachten aanvullen tot 22, kóst net uren. Ofwel zoeken scholen die uren in een reservepot. Is die pot onvoldoende of niet gevuld, dan moeten de niet-benoemde leerkrachten hun uren en soms hun lesopdracht afstaan. Veelal zijn dat jonge leerkrachten.

Vraag: voor welke jonge leraren zijn die vrijgekomen 150 miljoen dan bedoeld? Om in te zien dat deze redenering niet klopt, hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben.

Heb ik iets gemist?

Hugo De Wulf, algemeen directeur RC-lyceum, Dilbeek

Onderwijshervorming (2)

Geachte mevrouw de minister,  

Met verbazing en onbegrip las ik uw voorstel om het aantal lesuren voor leerkrachten in de tweede en derde graad op te trekken naar 22. Dat het takenpakket van leerkrachten nu al met de grens van het onmogelijke flirt, is u al langer welbekend. Die extra lesuren zijn het duwtje in de rug dat we echt niet nodig hebben.

Net zoals elke sector kent ook het onderwijs zijn rotte appels, dat geef ik toe. Maar de leerkrachten waarmee ik me dagelijks omring, investeren na hun uren graag in hun schoolgemeenschap. Bovendien nemen wij graag de tijd voor een individueel gesprek met onze leerlingen, vooral (doch niet uitsluitend) wanneer die het moeilijk hebben.

Als u ons de weinige tijd ontneemt die nodig is om een aangename school voor onze leerlingen te maken, fnuikt u iedere vorm van initiatief en zult u een korps creëren van mensen die braaf hun uurtjes tellen.

Toch moet ik het u na nageven: uw timing is perfect. Uw onderwijshervorming (zo noemde u die toch?) heeft de voorbije twee weken zodanig veel weerstand opgeroepen dat dit in vergelijking iets kleins lijkt. En eensgezindheid over die 22 uur zullen de leerkrachten onderling toch moeilijk bereiken, want uw voorstel teert op een oud zeer tussen regenten en licentiaten. Choose your battles wisely, moet u gedacht hebben.

En misschien hebt u gelijk, misschien moeten we echt voor zo’n gelijkschakeling ijveren. Mag ik u daarom een tegenvoorstel doen? Breng de effectieve uren voor de klas voor alle leerkrachten van het secundair onderwijs terug naar 20. Onze klassen worden steeds heterogener en differentiatie is meer dan ooit een noodzaak. Bovendien komen er zo meer uren vrij voor beginnende leerkrachten – als dat geen aanmoediging is!

Of beter nog: druk het takenpakket van leerkrachten niet langer in lesuren uit. Dat is toch achterhaald. Het creëert een verkeerde perceptie en doet de inhoud van onze job oneer aan. Ik ben gewoon voltijds leerkracht, of ik nu voor de klas sta of thuis werk achter mijn bureau.

Dit is een oprecht verzoek om meer begrip, want veel leerkrachten, jong en oud, zijn machteloos en razend. Ik werk reeds drie jaar als leerkracht Nederlands en Duits in de tweede en derde graad. Dat ik de wijzers van de klok aan mijn bureau vlot voorbij 23 uur zie gaan, is geen uitzondering meer. Ik was al van plan om volgend jaar niet meer voltijds te werken, zodat ik toch wat meer tijd zou hebben voor mijn familie en vrienden. Dat ik hierbij loon zou verliezen, nam ik erbij, want het plezier en de voldoening waarmee ik mijn job uitoefen, laten zich niet in numerieke waarden uitdrukken.

Helaas had ik geen rekening gehouden met uw onderwijshervorming, waardoor de toekomst van mijn school op de helling staat. Terwijl aso-scholen namelijk ongeschonden blijven, moeten tso- en b(u)so-scholen zichzelf opnieuw uitvinden omdat ze richtingen verliezen. En als alle leerkrachten 22 uur les moeten geven, dan is dat het nekschot, want alleen al op mijn kleine school zullen vier voltijdse banen sneuvelen. De nieuwsten onder ons zijn daarvan het eerste slachtoffer. Dat u met deze maatregel in jonge leerkrachten investeert, is dus een illusie.

De barricaden zijn mij vreemd, mevrouw de minister, maar toch wil ik mijn stem laten horen. Door uw voorstel om iedere leerkracht 22 lesuren te laten presteren, bespaart u niet enkel op de kap van leraren in de tweede en derde graad, maar vooral op die van een generatie leerlingen die toegewijde en gemotiveerde onderwijzers verdient.

Met vriendelijke groeten, 

Liesbeth Dermaux,  leerkracht Duits-Nederlands, Handelsschool Sint-Joris, Gent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden